lördag, juni 02, 2007

En lång dag.

Äventyrskavlen för Stockholms orienteringsungdomar är avklarad och jag klarade mig från offentlig lynchning. Eller så var det så att dom uppretade ungomsledarna har koll på mig och min bittra blogg så dom vågade inte konfrontera en labil föredetting med risk för bakslag. Kartorna till kavlen har jag tagit fram i OCAD genom att exportera ett kartutsnitt som jpg-fil in i Photoshop där jag sen lekt lite med dom. I Power Point har jag sen gjort en mall för att få alla sträckor enhetliga i sin utformning. I mallen infogade jag mina kartalster (jpg-fil) och där ritade jag på kontrollringar, streck och kontrollsiffror. Definitionen skapade jag direkt i PP med dom enkla ritverktyg som finns. Ganske enkelt och snabbt att göra detta och kartorna printade jag sen på en färglaser. Det finns säkert proffsigare och enklare program, men för en enkel hobbypulare som mig räcker detta. Helst vill man ju göra såna här övningar för vuxna orienterare så att man kan skruva till det rent överjävligt.


Sträcka 1
Här var grundförutsättningarna en orange sträcka som en rutinerad 13-16 löpare skulle springa. Jag skapade min svartbildskarta i OCAD genom att helt enkelt plocka bort allt som inte var svart. Jag valde att behålla tomtmark för att inte någon skulle komma in där av misstag. Vid första kontrollen fanns det 4 st stämpelbockar (totalt 8 stiftklämmor) men min gissning är att det blev lite slagsmål när 42 stirriga löpare kom in samtidigt. Lite skärmytslingar liver upp sporten. I starten så radade jag upp löparna ca 150 meter sydost om startpunkten. Därifrån fick dom sen springa till startpunkten där kartorna var upphängda på ett långt snöre. I princip hela startfältet hann passera vägen nordväst om starten innan dom vände tillbaka mot ettan.



Sträcka 2
En lätt vit sträcka som nybörjare kan klara av innebär att man inte kan skoja till det så mycket. Jag valde att ha en korridor-ledstångs-orientering. Kartan fixade jag till i Phostoshop men det går lika bra att göra direkt i OCAD. Vad som hade ha hänt om någon unge kom ut i det vita och aldrig återfunnits fick jag tyvärr aldrig svar på. Däremot var det en som försvann men återfanns efter ett tag. Tur i oturen.




Sträcka 3
Ännu en vit sträcka stod på schemat. Jag la alla kontroller i eller intill storgropen som är fylld av gammalt rostigt skrot. Om dom inte ramlade och skar sönder sig på allt skräp så hoppades jag att dom skulle tycka att det var lite ballt. Att ha en uppförstorad del av den befintliga kartbilden har jag stött på själv en gång i Finland, då en extremt detaljrik sluttning förstorades upp i ena hörnet på kartan. Kartan är döpt till "Gropahålet" efter den klassiska kartan Yngsjö-Gropahålet.



Sträcka 4
En sträcka för lite äldre ungdomar och svårighetsgraden skulle vara orange. Egentligen är nog banan gul i svårighet trots suddigheten. Kartan trixade jag till i Photoshop med filtret "Mosaik". Man kan då i princip göra mosaiken så stor så att det blir omöjligt att se vart man ska. Jag valde en lite enklare variant. Man ser faktist kartbilden lite bättre om man kisar vilket jag tycker är väldigt fascinerande.



Sträcka 5
En vit/gul bana där jag bara delade upp sträckorna i olika kartsnitt. Ett enkelt "cut and paste"-jobb. Förhoppningsvis fick jag någon att bli osäker på vart dom var och vart dom var på väg.



Sträcka 6
En sträcka som kategoriserades orange/röd men den är gul i grunden. Ett pussel som fick löparna att fundera lite extra åt vilket håll dom skulle springa. Innan start ångrade jag att banan inte var svårare med några saknade bitar och så. Efter tävlingen visade det sig konstigt nog att den var lite för svår. Sträckan till trean skapade stora problem. Förstår inte varför, man behövde ju bara pussla ihop 4 bitar för att få kläm på sträckan. Här sållades nog några ungar bort från sporten.



Mer intressant än tävlingen och dess genomförande är ändå hur mitt knä mår. Nästan 9 timmar med uthängning, byggande av TC, stå och gå under tävlingen, rivning av TC och slutligen inplockning av kontroller. Imorgon lär jag få svar på om knät tycker illa om mig eller inte.

6 Comments:

At 6/02/2007 9:14 em, Anonymous Anonym said...

FAN FAN FAN att man är gubbe!

Tänk om man hade en tidsmaskin och kunde beama sig tillbaks till ungdomsåren för en dag. Tänk vilket roligt sommarläger!

 
At 6/02/2007 10:29 em, Anonymous Anonym said...

Fyndigt! Genialt! Klurigt!
Vilket nedlagt jobb!
Suveränt arrangemang!

 
At 6/03/2007 9:47 em, Anonymous Anonym said...

Helt fantastiskt superbt!
Mina varma gratulationer!

 
At 6/03/2007 10:40 em, Anonymous Anonym said...

Du har gett begreppet vit bana en ny dimension. Mer sånt i HD10!

 
At 10/20/2008 12:36 em, Anonymous Anonym said...

Helt klart jävligt värt! om du någonsin tänker göra detta igen. glöm inte filma alla ungar!! det blir bra TV, och ring mig, jag älskar att se förvirrade människor, specielt oskyldiga barn som tror att de ska ha ett roligt sommarläger. länge leve ondskan!
/Lucifer

 
At 10/20/2008 1:11 em, Blogger AspLövet said...

Lucifer>> Vad får dig att vimsa runt på den här gamla avlagda sidan? Har inte du någon Maiden-konsert att besöka?

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se