tisdag, juni 05, 2007

Kontrolljakt

1984, på en buss ner mot Europa, förändrades mitt liv. Inte kanske så att jag blev en annan person eller så, AspLövet fanns nog i min kropp redan då, men fanatismen för orientering fick nytt bränsle. Av en Norrman. Vem han var vet jag inte och jag kommer förmodligen aldrig få svar på den frågan. Tack till honom hursomhelst.

Jag, min bror och en klubbkompis var på väg till en veckas träningsläger i Bombannes ute vid den Franska kusten inte långt från Bordeaux. Minns inte vem som arrangerade resan men en gissning kan vara Per Nordahl. Med på resan fanns orienterare från dom nordiska länderna och någon gång under den dryga bussturen trollade den nämnda Norrmannen fram en svartvit kontrolljaktskarta till alla busspassagerare. Det var som att låsa in en nykter alkoholist på Systembolaget över en långhelg. Jag var obönhörligen fast i kontrolljaktsträsket.




Sedan den resan har jag säkert gjort 40-50 egna kontrolljaktsövningar. Jag har plågat mina klubbkamrater så att det numera hörs tunga suckar så fort jag prasslar i min ryggsäck. Framförallt på Jukolaresor har dom fått gnugga sitt kartminne. Fina priser har varit min mutande melodi för att locka några att fullfölja mina tävlingar. På mina orienteringsresor land och land runt så har jag försökt sno åt mig hela, rena och roliga kartor för att fixa kontrolljakter på. Man behöver helst 2st så att man kan klippa kontrollringar ur den ena och klistra fast på den andra. Numera kan man ju göra sånt här i OCAD eller på andra sätt med hjälp av datorn. Det finns väl bara en tumregel som jag försöker hålla fast vid. Det skall göras på svart-vit karta. Färg är alldeles för lätt och ger inga sköna retro-vibbar.



Om det finns någon där ute som vill ha något att roa sig med under sommarens orienteringsresor, eller i hängmattan, så har jag ordnat några mappar med "kontrolljakter" från mitt sparade arkiv. Det rör sig om ca 15 st kartor. Bland annat finns det en i A3 format över Norra Lunsen där man skall hitta 25 kontroller, svart-vit givetvis, och bara för att jag är snäll så får ni en helt nygjord i färg. Först till kvarn på mail (asplovet[at]orientering.nu] får hemskickat denna rarit. (Glöm inte bort att bifoga postadress)