fredag, juni 15, 2007

Mr Rauta to the rescue

Min Finska vecka, jävla tjat om den, hade aldrig kunnat bli fulländad om inte en man från öster kommit till min räddning. Efter fruktlösa försök att Googla fram en bild på Liisa Veijalainen så var jag på väg ner i en djup bittersvacka. Tur då att det finns hjältar där ute som kommer till AspLövets räddning. Jag vet inte vilka trådar han drog i, eller vilka stenar han var tvungen att välta över, men han gjorde mycker mer än att skaka fram en bild. Det hade gått så långt faktist att jag började tvivla på mitt eget minne huruvida Liisa hade haft långt hår eller om hon överhuvudtaget hade existerat. Jens Jern förresten. Bara namnet förpliktigar ju till stordåd och man kan nästan känna doften av urdikad Finsk myrmark när man tar namnet i sin mun.

Han trollade alltså fram filmer (tv-sändning) från VM 1979 som gick i Tammerfors, Finland. Filmerna kan ni se hos yle.fi. Den första filmen är från budkavlen där Liisa Veijalainen avgör på sista sträckan. Från minut 4 och framåt är det i princip bara Liisa Veijalainen show och man får fina närbilder både på hennes framfart i skogen och på hennes långa blonda hår. Något som också glädjer RetroLövet är att tävlingen verkar ha varit mer "Självvald väg i okänd mark" än dagens melodi som handlar om "Kamp, axel mot axel, till sista metern". Den andra filmen är från damernas individuella distans där Outi Borgenström vann. Även här kan man se bilder på nämnda Veijalainen då hon spurtar i mål och tar silvret.

Jag är tacksam om inte för evigt så ganska länge för detta bidrag.

2 Comments:

At 6/15/2007 2:51 em, Anonymous Anonym said...

Jens Jern lär inte vara speciellt hård i årets Jukola (man vet ej, kanske håller han mest till i öltältet under natten) eftersom han just avlägsnat gipset på sitt högra ben och håller som bäst på att lära sig gå igen.

 
At 6/15/2007 5:55 em, Anonymous Anonym said...

Kanske just därför jag har tid att nosa runt i yles dammiga gamla nätarkiv :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se