fredag, juni 01, 2007

Perjantai kartta

Jukolan Viestin Sanoma 1988

Juhlaviestimme pihkantuoksinen sanoma on viety läpi Pohjolan valoisan kesäyön suurensuomalaisen suunistusmiehen Tahko Pihkalan satavuotisjuhlan merkeissä onnitellan mailla ja metsissä merkittävää liikuntatyötä tekevää Suomen Latua viisikymmenvuotisesta toiminnasta.

Tahko Pihkala on vuosikymmeniksi eteenpäin viitoittanut tietä isänmaamme urheilulle. Tahkon linjaankuuluvat yhteiset ilomme, vetovoimainen urheilu ja terve elämäntapamme. Niiden innostamana tervehdimme teitä, koko maan latulaisa Aleksis Kiven Seitsemään veljekseen kirjaamin sanoin:

"Niinpä hyyrteisissä metsissä hiihtelivät he mäkiä ylös ja alas, hiihtelivät tasaisia tantereita; ja kauas paistoi miehen avoin ja ruskea rinta. Niin heidän aikansa viettyi."

Iso-Syötteen Jukolassa 1988
Jukolan Viestin Suunistajat

10 Comments:

At 6/01/2007 12:40 em, Anonymous Anonym said...

Säger du det?

 
At 6/01/2007 12:59 em, Anonymous Anonym said...

Tänka sig att jag har sprungit samma etapp som den legendariske Asplövet, förlorade visserligen över 20 minuter men lyfte trots det över 100 placeringar.Tyvärr hade vi inte uppdaterad löpordning i resultatlistan, pga sjukdomsfall och ersättaren var bland de sista till växling på första etappen, (på mitt namn till råga på allt).

 
At 6/01/2007 1:41 em, Anonymous Anonym said...

Legendariskt upplopp!!!!

Legendarisk resa med tåg!!

Legendariska bommar (5 min/kontroll var vanligt)!!

Legendariska upphämtningar (15 min på str 6, Björn Stenberg var inte riktigt stabil)!!

Fast jag förstod inte vad du skrev.;-)

 
At 6/02/2007 8:41 fm, Blogger AspLövet said...

I mina små fragmentala minnesanteckningarna från alla mina Jukola har jag skrivit.

"Har ett svagt minne att vi åkte tåg till Haparanda och buss därifrån. Tävlingen gick långt uppe i norra Finland och spurten var i en stenig slalombacke. Jag sprang 2:a som mätte ca 12,5 km. Gjorde endast några små bommar. Har annars bara minne av att det var kallt.

Vad gäller den Finska textens innehåll så får ni fråga någon språkkunning om betydelsen. Jag kan fan ingen Finska. Texten är, av mig, lyft från tävlingskartan. Jag gissar att det är en hyllningsdikt till 1988 års Jukola.

 
At 6/02/2007 3:20 em, Anonymous Anonym said...

texten är budkavlen, en hyllning till Suomen Latu, en organisation som främjar motionsidrott framför allt skidning. dessutom ingår det lite citat från sju bröder

 
At 6/02/2007 9:34 em, Anonymous Anonym said...

Att du skulle dra upp den här kartan just i år...nu när det om knappt en månad finns möjlighet att åka dit och reda upp bommarna.

30 Juni 2007 annordnas en orienterings stafett som heter Kalevan Rasti Viesti ,den löps i år delvis på samma område som användes på Jukola-88. Nu kommer de att använda det snabblöpta partierna i söder (altså där blogginnehavaren bommade 6:e kontrollen)
Helt klart värt ett besök om "ni" fortfarande efter 19 år inte har kommit över det att "hur f-n kunnde jag bomma så där j--la mycket".
http://pohjantahti.suunnistus.net/kalevanrastiviestit/

 
At 6/02/2007 11:23 em, Blogger AspLövet said...

Hallå!!

Nu tycker jag att du är lite elak. Inte fan bommade jag den 6:e kontrollen. Rakt på är aldrig rätt heter det väl när man snackar om kontrolltagning.

 
At 6/03/2007 9:17 fm, Anonymous Anonym said...

Otroligt kreativt av arrangörerna att ha både sjukvård och vätska i en mosse mellan två kontroller. Vad det mossvatten som bjöds månne?

 
At 6/05/2007 9:04 fm, Anonymous Anonym said...

Mossvatten? Nu pratar vi Jukola. Självklart var det Vesi och då ifrån den klaraste källan som gick att uppbringa inom 100 km. och kallt var det med. Troligtvis hade det kört bandvagn till vätskan och sjukvården. Jag sprang förbi några spår väster om 10-11:an på min sträcka. De var inte med på kartan så de var nog ganska nya.

Snygg förenkling till 3,6,13,14(?)!

 
At 6/05/2007 9:10 fm, Blogger AspLövet said...

Joråsåatte.... Förenklingen till framförallt 14:e var helt avsiklig. Jag sprang långt höger, för att veta vilken sida om kontrollen jag kom, rakt ner till rätt höjdkurva och behövde sen bara hålla höjd in till kontrollen. Eller nåt sånt. Förmodligen låg jag i rygg på ett stort drev av Finnar (jag minns inte) som snackade bort mig totalt.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se