tisdag, juli 10, 2007

Australien nu och då

Nu när jag som bäst följer Junior-VM i Australien så minns jag mitt eget besök på den avlägsna kontinenten. Det var år 2000 och av någon oförklarlig anledning så sprang jag inte en meter orientering. Märkligt. Men inte märkligare än att jag var skadad redan då vid närmare eftertanke. Vi bilade hela östkusten så nog borde det ha funnits möjlighet till träning om jag försökt ragga upp någon karta. Nåja. Lite sent att tänka på det nu.

Ett annat minne från Australien och orientering är från 1985 då VM gick där. Av min Kusin Vasamin (Fyndigt döpt till detta av VJ-Löparen i en kommentar här på bloggen) som var där själv och sprang fick jag då en karta från klassiska distansen. Samma karta kunde man hitta i Skogssport och säkert i Skärmen från 1985 men det fina med mitt ex är att guldmedaljören Kari Sallinen signerat kartan. Ni kan ju förstå att jag sitter på något värdefullt. Den måste ju vara värd typ... ingenting. Detta skall nog inte skyllas på Kari Sallinen utan på orienteringssportens flagnande status här i världen.

En annan sak man kan fundera på är om Annichen Kringstad var så överjävlig som det verkar eller om konkurrensen inte var den bästa på den tiden. Så mycket som hon var ute och bommade så undrar man vad dom andra tjejerna gjorde.

2 Comments:

At 7/11/2007 10:20 fm, Anonymous Anonym said...

Personligen blir ajg nyfiken på 10:an i herrklassen med det übercoola namnet Ted de St Croix. Vem fan var det? Och jävlar vad han har sprungit!

 
At 7/12/2007 11:25 fm, Anonymous Anonym said...

Den gode Ted de St Croix tror jag OK Kåre i Falun kan berätta mer om. Om jag minns rätt, det är inte alltid så, så sprang han för dem under tidigt 70-tal. Vill också minnas, här tror jag att jag minns fel, att han jämt slog mig.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se