onsdag, juli 11, 2007

Djurpark

Hela dagen har jag tillbringat i Furuviksparken. Miniknatarna for runt som två skottspolingar och jag log för mig själv och tänkte tyst. Ja jävlar! Där har vi två framtida sprintstjärnor. För visst är det väl så att behärskar man djurparkerna så har man kommit en lång bit på vägen att dominera den kortaste distansen. Det finns väl snart inte en djurpark i världen som inte invaderats av strirriga orienterare.

Detta fick mig osökt att minnas den enda gången jag sprungit orientering i en djurpark. Det var 1983 och ganska långt från sprint. 25manna det året gick ute på Djurgården och målet var inne på Skansen. Jag sprang 1:a sträckan och man fick med råge lägga benen på ryggen. Det var gatlopp till ettan och rätt så mycket mer av den varan på resten av banan. Avslutningen var inne på Skansen och man fick kryssa lite mellan djurhagarna. Jag har tyvärr inga resultat från tävlingen men vill minnas att jag skötte mig rätt OK för att vara förstaårsjunior. Möjligen kan jag ha sprungit i 2:a laget. Möjligen i detta fall betyder, högst sannolikt. Högst sannolikt i detta fall betyder, så var det.

Så var det.

2 Comments:

At 7/12/2007 8:53 fm, Anonymous Anonym said...

Auch nu blev man nostalgisk igen. Om jag inte minns helt fel fick jag springa typ 2,5km på 23:e sträckan, undrar om man lämnade skansen någon gång? Måste hem och kolla! (har kartpärmarna intakta från den tiden, det är bara det senaste seklet jag slarvat, minus i år då ;-) )

Blev i alla fall så pass nostalgisk att det blev ett besök på 25-manna sajten som sa:

På Djurgården med mål på Skansen inför mängder av åskådare arrangerade Hellas. 184 lag anmäldes till tävlingen och Stora Tuna IK vann tävlingen som första lag utanför Stockholm.

Visst var det väl 3 man på första sträckan på den tiden? Alltså borde du haft sällskap av sisådär 551 löpare!

 
At 7/13/2007 4:00 em, Blogger AspLövet said...

Nog var det 3 man alltid. I startögonblicket fick en av löparna rycka åt sig ett kuvert innehållande 3 kartor som skulle öppnas och fördelas allt medans man sprang mot startpunkten.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se