tisdag, juli 24, 2007

Pulspass

Det har gått en timme sen jag slutade cykla och jag har fortfarande över 100 i puls. Sista 20 minuterna har jag ändå legat still i sängen. Nu är inte jag den som använder pulsklocka eller tar temp och puls varje morgon innan uppstigning men det känns inte helt normalt.

Jag beslöt mig för att bryta 4 veckors vila idag och tog rygg på 6 andra entusiaster på en mountainbikerunda. Det var en brokig skara med tävlande MTB-cyklister, orienterare och sen jag från kategorin "trött gammal gubbe". Totalt blev det 38 kilometer med 2 timmars effektiv körning. Ganska tidigt förstod jag att kroppen inte vile vara med. Benen var starka ända hem men vad hjälpte det när resten av kroppen ville annat. Pulsen slog i taket ganska tidigt i en uppförskörning och efter det låg jag mest längst bak och försökte få den under kontroll. Jag provade att ta pulsen vi 2 tillfällen, båda gångerna efter ganska lugn körning på platta partier, och jag låg på 160-170. Pulsen smattrade som en överförfriskad Duracellkanin. Gissningsvis har jag kvar rester av min infektion i kroppen. Så med starka ben fick jag ändå ta det piano och som plåster i halsen så fick jag pyspunka med 12 kilometer kvar. En smart cyklist hade bytt slang direkt men jag valde att pumpa mig hela vägen hem. Det blev 7 stopp i onödan för det.

Nu ligger jag mest och funderar på om jag borde vara orolig.

Men vad kan egentligen hända mer än att jag dör.

Den som hoppas får se.