fredag, juli 06, 2007

Tallhed

Tänk vad bra orienteringsvärlden vore om den enbart bestod av AspLövare. Vi hade samlats ute på tävlingarna och suttit på våra stolryggsäckar medans vi högt och ganska hetsigt diskuterade hur allt blivit sämre och att nog fan är tvåstrecksmossen en bättre kontrollpunkt än den sönderkarvade parkbänken. Sen hade vi ställt oss upp och gjort vågen när en AspLövare kom in på spurten. Fast nu hade det väl inte funnits några aktiva längre om det bara fanns gubbvadiga AspLövare. Vi hade säkert samlats på fiktiva TC´n ändå bara för att umgås. Fast jag är ju en introvert, bitter jävel så möjligen hade vi nöjt oss med att ha sporadisk kontakt över internet. Eller ingen kontakt alls. När jag tänker efter kanske världen ändå är en bättre plats utan AspLövare. En är mer än nog och det finns nog dom där ute som tycker att det är en för mycket. Om vi istället fokuserar på dom goda här i livet så har en av dom hört av sig till AspLövet.

I går fick jag nämligen ett mail. Uppenbarligen var det en vänlig orienteringssjäl där ute som läste mitt svamlande om tallheden utanför Avesta. Inte nog med att det var ett trevligt mail han hade bifogat 2st kartor också. Det var nästan så att jag blev kärnfrisk på en gång utan att passera Ipren. Veckans hjälte är med andra ord Dalaportens egen Mats Lundberg. Såna killar växer inte på träd. Det gör kanske inga killar men metaforiskt snackar vi om en stor jävla kungstall mitt på den vackraste tallheden du kan tänka dig.

I mailet informerar Mats om att, som jag befarade, det "bara" är tallhed längs med Rv70. En bit bort blir det sen "vanlig Västmannaterräng". I mina öron låter "vanlig Västmannaterräng" hur underbart som helst. Först kartan han skickade är från tallhedspartiet söder om Avesta och på kartan kan man kan se motorstadion där Tony ”Jag är inte bitter” Rickardsson härjade när det begav sig. Jag får kramp i vaderna bara genom att titta på härligheten. Denna skall printas och läggas i bilen tills nästa gång jag passerar platsen.



Den andra kartan jag fick var från en plats några kilometer norr om Avesta. På kartan finns Dalaportens "Backbana" tryckt som mäter fina 9 kilometer och har 750 meters stigning. Mera kramp för AspLövet om än i psykosomatisk form även denna gång. Mats informerar om att kartan ligger ca 1,5 km norr om Rembostugan. Där har det ju tryckts lite fet mat på hemväg från kepstourer under åren. Inte riktigt i Lappen-klass (Hedemora) men fullt dugligt efter en lång orienteringshelg, eller åtminstone var det så på min tid för sisådär 10-20 år sen.



I dag är jag faktist sjukare än på hela veckan men detta guldmail har skakat bort alla sommartrötthet som jag dragit på mig. När förkylningen släpper skall jag gå ut och torrträna lite inför kommande pass på tallhed.