fredag, augusti 17, 2007

Mad Man

Om jag skall nämna en enda positiv sak med den här bloggen. Mitt i all bitterhet. En enda sak. Som om det fanns fler. Önsketänkande. I alla fall. Man har i all sin bittra anonymitet kommit mail-ledes eller för all del kommentar-ledes i kontakt med folk, orienterare, likasinnade, kanske inte men ändå, entusiaster, såna som kanske känt igen sig någonstans djupt inne i gubbvaderna. Idag kom det ett mail. Ikväll. Jag blev glad.

Jag tror nog att ni känner igen signaturen Mad Man. Vilken kille. Jag känner inte honom men ändå tar han sig tid att maila mig. En tår trillade ner i mitt whiskeyglas allt medans jag stammande läste hans mail. I mailet hade han bifogat 2 kartor och jag tar mig friheten att sno dom till "AspLövet goes H40". Så fräck är jag tydligen.

Mad man skriver bland annat...

"Jag har närt en idé i några år. Först skakade jag bort den som idioti, men den jävla idén har lik förbannat kommit tillbaka. Fru Mad Man, a.k.a Mad Woman tyckte jag var helt sjuk och utan räddning. Hon hotade t.o.m att överväga att leta upp en mindre kartfixerad gubbe. Men idén hade mig i sin makt. Och för att befria mig från det beroendet så har jag nu genomfört den. Nämligen att med hjälp av knappnålar och en Sverigekarta markera alla orienteringskartor jag har i mina pärmar. Så här blev resultatet. Kanske något för dig att ta efter? Misstänker att det behövs avsevärt fler nålar för dig...."

Killen kan skriva. Helt klart. Det roliga med just den här idén är att jag har förverkligat samma tanke. Lika barn leka bäst helt klart. För mig var det dock nästan 25 år sen. Jag började någongång i junioråldern att pricka in exakt likadana nålar på en mer eller mindre likvärdig Sverigekarta. Kartan satt på min dörr hemma i barndomshemmet i bostadsområdet Ägget. För mig låg koncentrationen i Stockholmstrakten men sen spred sig mina nålar över Sverige. Möjligen mer norrut men i liknande mönster. Om inte minnet sviker mig hade jag nog fler nålar men vem är jag att minnas en sån minneslucka. När jag flyttade hemifrån försvann sverigekartan med nålarna tyvärr och hela idén föll i glömska tills idag.

Nostalgi på hög nivå.



Mad man är inte sämre än att skicka ännu ett bidrag. Han skriver.

"Under resans gång så hittade man många kartor som man tyvärr/som tur är har glömt. En av de mest sevärda tycker jag att du borde få ta del av. Finnesbo ritades av Elof Nordenwall. Redan på den tiden mindes jag honom som drygt 100 år gammal. Hur gammal han egentligen var vet jag inte, men den förstorade höjden visar i alla fall parkinsonliknande tendender. F.ö det enda som jag minns av tävlingen var att kartan inte stämde alls..."



Nu blev jag ledsen. Missförstå mig. Okej. Missförstå mig inte. Låt mig förklara. Jag blev ledsen för att jag blev glad. Som en hyperkänslig kvinna i sina sämsta år. Gråter för ingenting tror många. Inte så. Jag jag gråter för något bra. Bra karta. Även om den var skitdåligt rekad. Blöt också för den delen. Fett rekad höjd är det också på kartan.

Nu kan jag somna lugnt i natt.

Mad Man.

Bara ett x från en grym film.

17 Comments:

At 8/18/2007 5:47 em, Anonymous Anonym said...

IK Trasten, var håller/höll de till? Kan någon keps hjälpa till med det? Kart-Tjänst, Ed gör ju att det känns lite Dalsland, men vad vet jag
...

 
At 8/18/2007 8:21 em, Anonymous Anonym said...

Kartan ligger utanför Kinna iaf.
Så västergötland är väl en hyffsad gissning då

 
At 8/18/2007 9:50 em, Anonymous Anonym said...

intressant. jag tänker en tanke, två tankar, tre tankar.
1. vill göra en nålkarta jag med.
2. finns det nån genomtänkt färgkodning för nålarna?
3. vilket läckert grepp med gafflad bana på den där förjävliga kartan.

 
At 8/18/2007 10:46 em, Anonymous Anonym said...

Kinna är väl en kvalificerad gissning, då kartan är från SO Kinna.

Riktnummret 0520 är i alla fall Trollhättan.

Hade från början tänkt mig någon form färkodning, typ liten knapp för en karta, stor knapp för flera kartor på samma ställe. Men eftersom jag bara hittade flerfärgsaskar, så blev det slumpmässigt.

 
At 8/19/2007 2:52 em, Anonymous Anonym said...

Hade en kompis som med en liknande karta. Dock var han inte orienterare utan hade en röd nål för de orter/platser där han hade tillbringat minst en natt samt gula nålar där han hade stannat till och typ fikat, köpt ett vykort etc.
Han hade lyckat med konststycket att ha övernattat minst en natt i samtliga våra landskap. Har du det?

 
At 8/19/2007 6:37 em, Anonymous Anonym said...

Beeran.. Tror att våran vän Liga höll på att försöka ha tävlat i alla landskap..Tror till ok med att han lyckats.
Finns några som är halv svåra.

 
At 8/19/2007 7:21 em, Blogger RR said...

Det jag funderar mest över när jag ser kartan med alla nålar är den nålen som är placerad mittemellan Lidköping coh Mariestad. Vilken karta och klubb är det egentligen?

 
At 8/19/2007 8:14 em, Anonymous Anonym said...

OK Klyftamo, tror jag.

 
At 8/19/2007 10:52 em, Blogger RR said...

Jag tänkte nästan det!

Är det en gammal karta i så fall? För jag kan inte påminna mig om att vi har några kartor på norra sidan om E20, förutom Kinnekullekartan, fast den är ju ritad över själva kullen, inte österut...

Fast vad vet jag! Du kanske är jättegammal och kartan kanske är en backstreckskarta från stenåldern! ;D

 
At 8/20/2007 8:52 fm, Anonymous Anonym said...

Beeran>> Trodde att jag hade klarat av alla landskap för länge sen men inser till mitt förtret att jag har Öland kvar. Där har jag dock varit i jobbet ett antal gånger så det kanske skulle kunna bli en nål ändå. Apropå det hade jag en arbetskamrat som oxå nålade upp alla platser där han bott när han var ute på jobb. Han hade ungefär lika många nålar som Mad Man har på sin karta, fast mer utspridda över landet. Kom just på att hans namne Mad Mäts bor ju i Kalmar så han ska nog få arra en Ölands-tävling enkom för mig...

 
At 8/20/2007 2:39 em, Anonymous Anonym said...

Kom igen nu, visste ni inte att IK Trasten kommer från Örby söder om Kinna? Dåliga kepsare...

Kul att äntligen få lite mer kläm på signaturen Mad Man, en av dom få mer regelbundna på alternativet som jag aldrig lyckats genomlista.
Speciellt eftersom hans knappnålskarta ser ut ungefär som min skulle göra (bortsett från en del nålar runt Umeå på min)
Ser iallafall ut att vara Boråsare, har sprungit Tjoget minst 7 ggr, verkar även ha sprungit jättemilen minst 7 ggr. Har varit i Åhus (träningsläger)? Sprungit Oringen 02,03,05 men inte 06 eller 07. Mad Man, jag är din identitet på spåren!

 
At 8/20/2007 7:49 em, Blogger RR said...

per s>> Har det funnits två klubbar i Örby?!! Eller gick IK Trasten över till att vara OK Mark?

 
At 8/21/2007 2:48 em, Anonymous Anonym said...

rr>> Det borde du fråga någon som varit med längre och inte 26-åring, men jag tror/gissar att en del av medlemmarna i IK Trasten gick över till OK Mark, men inte Elof N...

 
At 8/22/2007 9:53 em, Anonymous Anonym said...

rr>>Kartan heter Österäng. Sprang Natt-DM där 1987.

 
At 8/22/2007 9:56 em, Anonymous Anonym said...

Per S>>Du är nog min identitet på spåren, men det är en bit kvar. Jättemilen kan ju lika gärna vara Spring Cup. Boråsare skulle ju lika gärna kunna vara fd Boråsare.

Däremot vet jag vem du är. Men du var inte mer än en tvärhand hög på den tiden...

 
At 8/24/2007 10:45 em, Anonymous Anonym said...

Mad Man>> Och nu föll allting på plats! Så det är du som är Mad Man, där ser man...

Haha, nä, jag var väl inte mer än någon tvärhand på den tiden...

 
At 9/04/2007 11:27 fm, Anonymous Anonym said...

Hej!
I min svåra orienteringsungdom ritade jag in alla mina tävlingskartor (och kartor från läger långt hemifrån) i farsans bilatlas, satte nummer på kartan och i atlasen så jag lätt kunde hitta dem sen... Har faktiskt haft glädje av det ett par gånger de senaste 20 åren!
Hälsningar Johan

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se