onsdag, september 19, 2007

AspLövet var 1 år

Jag fick en gammal klassisk karta tillsänt mig från en känd signatur på Alternativet. SG. En riktig "lallare" om man vill vara ordvrängare. Det fanns en tanke bakom hans mail, och denna kartan, men vi lämnar det åt sidan för tillfället och koncentrerar oss på skönheten i detta gamla alster. Jag är svag för kartor från sent 60-tal och 70-talet. Det är något visst med brunkärr och den mjuka rundningen på kurvbilden som ändå framstår som detaljerad. För att inte prata om branterna. Aldrig i karthistorien har väl branter upplevts så underbara som i denna era. Grova, handritade, spetsiga och elaka. På denna karta matchas dom bara av den underbara platsen "Komötet". Namnet skapar roliga bilder i mitt huvud. Kossorna demonstrerar liksom. Kossorn hade fått nog. Kossorna ville nog ha frihet. Där i kanten av deras skog.

3 Comments:

At 9/19/2007 11:19 em, Anonymous Anonym said...

Visst är det väl gamla 'Molnbybladet'? Jag vill minnas att vi sprang DM där någon gång i forntiden (nåja, en tävling arrangerad av Väsby var det i alla fall). Ligger inte det granne med Arlanda numera?

 
At 9/20/2007 8:15 fm, Blogger AspLövet said...

Det är helt korrekt Molnbybladet. Arlanda hittar du ca 5km NO om denna karta.

När jag tittade igenom klubbens historik såg jag att vi 1967 började framställa egna kartor i skalan 1:25000. Den första var över Runby-Runsa som vi också arrangerade en hösttävling på samma år(med 1600 deltagare)

1968 arrangerade vi en hösttävling i "Vallentuna" vilket jag gissar var på Molnbybladet. 2000 deltagare och TV var på plats.

1969 arrangerade vi DM på Markim-kartan som ligger 2-3 km NNO från Molnbybladet.

1972 arrangerade vi en vårtävling på Frösunda (precis Norr om Molnbybladet) som drog ihop ett fint startfält på 2800 deltagare.

Man skulle nästan kunna tro att det var bättre förr.

 
At 9/21/2007 12:50 fm, Anonymous Anonym said...

OK, inte så illa gissat då - DM var på Markim-kartan. Jag sprang i alla fall på båda... på den tiden det var snarare regel än undantag med över 2000 deltagare på en Stockholmstävling.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se