måndag, september 24, 2007

Gästkrönika - Böuvi vs Gueorgiou

Det kom ett mail från en stenhård "krapp" därborta i öster. Hans berättelse var så fantastisk att jag direkt frågade om han ville gästkrönikera med sin berättelse. Till min glädje så godtog han mitt förslag. /AspLövet


Kvaldramatiken (Finska mästerskapen i medeldistans)

Närapå-incidenten som kunde ha chockerat en hel orienteringsvärld och som kommer att bli en vändpunkt i mitt orienteringsliv.

Ser att du skriver att "dina krappar är för tunga".... nu är det så att (mera) vikt kan vara till fördel. Det kom jag fram till ett par timmar före finalen (under förmiddagens kval) I min kvalgrupp (H21 K1, av totalt 7 kvalgrupper med 50 man i varje grupp) startade en viss fransman först. De som har sämst rankingpoäng i Finska rankingen startar först. Därför startade Thierry först. Jag gick ut som nr 5 (5min efter), skämtade om att eftersom det är öppen tallhed så är sikten god och jag kan säkert "lätt" löpa fast fransosen (även om det är hans favoritdistans, medeldistansen)

Ser att Thierry snubblar 10 meter efter k-punkten och jag hurrar, nu är avståndet bara 4.50. När det är min tur att starta rusar jag i full fart och kniper första kontrollen i ett huj. 450 meter på 2,16 min och då ingår det 20m stigning + 20m utför. Det säger ganska mycket om hur öpper det var, alltså gles tallskog, minst 10m mellan träden = 1km sikt. Thierry inledde med 1.53 (7sek efter sträcksnabbaste, de 4 följande kontrollavstånden är han snabbast på. Man skall hållas på benen)

På väg till andra kontrollen (helt platt så jag siktar in mig på en höjd 500m bort) DÅ ser jag plötsligt 100m framför (lite snett till vänster), att där kommer fransmannen springande rakt mot mig!!!!! Vad gör han här?, är han på väg mot mig för att fråga var han är? Tar en stund före jag fattar nåt.... ahaa det är korsbana och han är på väg mot 5:e kontrollen.... men vänta lite, vi ligger ju på kollisionskurs... vem skall vika sig..... avståndet minskar.... inte kan väl Jag (nr 973 i finska rankinglistan) kollidera med nummer 1 i världen... men inte kan jag ju börja fly heller... avståndet är nu nere i 30meter. Då dyker det plötsligt upp lite fakta i huvudet. Han är 1.92 lång, jag är 1.70 lång(kort).... MEN han väger endast 72kg och jag hela 82. Alltså jag borde jag klara mig med mindre skador.... det får bära eller....

Hur det gick?
Vet inte riktigt för de 10 sista metrarna blundade jag tydligen (har ingen minnesbild om han vek till vänster eller höger om mig) men min koncentration försvann totalt och det tog ett bra tag före jag hade kontroll på läget igen.

Är fortfarande så tagen av att ha träffat på och sprungit i samma klass som "the great one" så jag har inte förmått att rita in mina vägval längre än till "träffpunkten". Hur resultaten gick då? Thierry segrade i kvalet med 22.05 (4,8km) och sedan segrade han överlägset i finalen (med 1½minut före 2:an Valentin Novikov). Jag hade 20minuter sämre tid, efter att ha bommat bort mig totalt på 3:e sista kontrollen, men det skriver jag inget om för det var en sådan "megabom" som inte ens jag klarar av att fantisera en trovärdig bortförklaring till. :)

Men tackvare min högre matchvikt skulle jag säga att slutresultatet blev: 1-1 i mötet Böuvi vs Gueorgiou. Så låt du grabbarna käka korv om dom skall ha nån chans på världseliten.

Länk för onödig info (resultat,mellantider och reittihärveli=routgadget)


Jag var vid första röda krysset när jag såg honom och han ungefär vid det blåa. Vid det andra röda krysset "kvicknade" jag till igen och kunde börja fundera vart jag hamnat. Thierry startade på första möjliga starttid 9.00, tillsammans med ca 20st andra (7st kvalgrupper i H21, 3st i D21 + ca 2grupper i juniorklasserna) Det blev helt tyst när han for iväg för ALLA stod och kollade in honom.


Ungefär såhär såg terrängen ut, men det var lite äldre och ännu glesare där vi "träffades"




[Gästkrönikör] /Böuvi

1 Comments:

At 9/25/2007 4:52 em, Anonymous Anonym said...

Tänk om du hade fällt Thierry där i skogen och skrikit högt åt honom. Flytta på dig Franskdjävul! Då hade det varit något att berätta för barnbarnen. Livstidsavstägning hade nog varit värt det :-D

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se