torsdag, september 06, 2007

I år fast som förr

Jag har en del vänner. OK, kanske inte vänner men folk i periferin av mitt liv. Människor som korsar mina vägval helt enkelt. En av dessa vänliga själar från landet i min bakgrund, Finland, mailade mig. Han pekade min näsa mot en underbar händelse. FSOM. Finlands-Svenska Orienteringsmästerskapen. På deras klassiska distans hade tydligen banläggaren följande motto. "På långdistans så skall det vara vägvalen som avgör,och inte vem som har bäst kontrolltagningsteknik" Låter som en sund kille, eller tjej för all del. Vem är jag att ha fördomar. På den 11 km långa H21-banan hade dom bara 15 kontroller. Hallå! Välkommen till 80-talet gott folk. Spana in tävlingen här och spela gärna upp H21-loppet med dom som ritat i sina vägval för då kan ni se hur tävlingen avgörs på långsträckan till den 7:e kontrollen. Man blir lycklig. Man blir tårögd. Man blir fuktig på dom rätta ställena. Man önskar nästan att man vore 20 år yngre och levde i ett annat land. Man önskar så mycket här i livet. Synd att ingenting av det man önskar går i uppfyllelse.

7 Comments:

At 9/06/2007 3:13 em, Anonymous Anonym said...

Onnea syntymäpäivän johdosta!

 
At 9/07/2007 1:09 em, Blogger AspLövet said...

Så sant SG. Du är klok du. Vad det nu än var det du skrev.

 
At 9/07/2007 1:52 em, Blogger Unknown said...

Jag vänder mig till dig, Världens Bäste Orienterare med en fråga som har stört min nattsömn på det senaste:

Varför "skall det vara vägvalen som avgör,och inte vem som har bäst kontrolltagningsteknik" på långdistansen? Varför inte både och?

Är orsakerna till den här uppdelningen något som friidrotten skulle kunna anamma och dela upp 3000 meter hinder i:

- 3000 meter hinder, 3000 meter
- 3000 meter hinder, hinder
- 3000 meter hinder, vattengrav

och sen kora en mästare i varje gren?

Världens Bäste Orienterare, snälla, ge mig ett vettigt svar så att jag kan sova lungt igen.

 
At 9/07/2007 2:03 em, Blogger AspLövet said...

rickard>> Det var en jävla skitfråga det också. Nu kommer ju jag också att ligga vaken hela nätterna och fundera. Eftersom det var banläggarens ord och inte mina så vet jag inte vad han tänkt egentligen.

Om du vill ha mitt svar på din fråga så håller jag med dig faktist. Både och. En bra vägvalssträcka behöver inte ta skada av en klurig kontrolltagning. Jag är uppväxt med 3T-modellen och tycker fortfarande att den borde vara praxis på alla klassiska banor.

 
At 9/07/2007 8:57 em, Anonymous Anonym said...

3T?!?
Taggtråd, trottoar och trubbiga vinklar?

...eller nå't annat?

upplys en fåkunnig.

 
At 9/09/2007 12:18 fm, Blogger AspLövet said...

3T handlar om att man ska försöka få omväxling i Terräng, Teknik och Tempo på banan som banläggare.

 
At 9/11/2007 3:46 em, Anonymous Anonym said...

Vad säger du om den här banan http://tinyurl.com/yv7x9e ?

Samma Banläggare

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se