torsdag, september 06, 2007

Lähtöpiste

Jag har inte sovit på hela natten. Vridit och vänt mig. Stönat och suckat. Våndats och funderat. I Finland har dom ett stort K vid startpunkten. Den står där för att visa att just där, på den platsen, befinner sig startpunkten. Triangeln på kartan för er som inte förstår vad jag menar. Så är det. Jag har kollat med säkra källor. Men om man översätter "startpunkt" till finska så blir det "Lähtöpiste". Inte ett K hur man än vrider och vänder på ordet. K. Lähtöpiste. Jag fattar ingenting.

3 Comments:

At 9/06/2007 9:40 fm, Anonymous Anonym said...

Har en svag förnimmelse av nån Jukolakavle på 70-talet där nån sa att K stod för "Kaartat". Eller var det ett kommando som startern skrek? K eller inte, iväg kom vi.

 
At 9/06/2007 12:34 em, Anonymous Anonym said...

K piste kommer faktiskt från Kartta dvs karta på svenska !
piste betyder punkt. Om jag kommer rätt ihåg vad det engång en garvad veteran som sade att man sprang till k piste från starten och där manuellt ritade in banan på sin karta från modellkartan.Därav namnet.

 
At 9/07/2007 1:10 em, Blogger AspLövet said...

Så lycklig jag blir. Finnarna håller hårt på gamla traditioner och vägrar ta bort K trots att bokstaven inte fyller sin rätta funktion längre. Kudos!

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se