lördag, september 08, 2007

Är 1000 meter lagom kort?

Jag läser att Kart-Bosse har lite ångest för att han erbjuder sprintorientering på sin Idrevecka. Det kan gott ha tänker jag lätt muttrande hemma i garderoben. Men ganska snabbt svalnar min upphetsning när hjärnan komer ifatt känslosvallningarna. Det är ju nog ändå så att två saker gör att Kart-Bosse inte alls borde ha ångest och att jag inte borde uppröras över sprintorientering. För det första har Kart-Bosse arrangerat sin sprint sedan 1976. Helt klart är ju att deltagarna vill ha denna tävlingsform och som arrangör har man ju en skyldighet, åtminstone om man vill tjäna några pengar, att ge kunderna det dom vill ha. Således är det helt rätt att ha det breda utbud han har.

För det andra...

..så är AspLövet själv inblandad i sprindistansens spridning. Jag hittade nämligen själv på något liknande i klubben 1998. Min idé var ett 1000 meters KM. Banan man sprang skulle vara exakt 1000 meter. Min tävling avgjordes dock i ren skog och upplägget var som följer. Först var det individuell start där snabbaste löparen så klart blev mästare. När sista löparen gått i mål vidtog 10 minuters vila innan heat två startade. I andra heatet startade alla löpare samtidigt och sprang samma bana en gång till. För att inte skapa kö vid kontrollerna användes "touch på skärmen" som stämplingsmetod. Således korades det två st mästare, eller en dubbelmästare om samma person vann bägge heaten. Jag arrangerade tävlingen 1998,1999 och 2000. 2001 och 2002 var det klubbkompisar som arrangerade. 2002 var det faktist som en nattävling men sen dess har den legat i träda. Här nedanför kan ni se två av kartorna.



Jag måste ju ändå ha schabblat med siffrorna när jag skissade på tävlingen första gången. Antagligen skrev jag en nolla för lite i inbjudan första året och fick stå mitt kast genom att arrangera ett 1000 meters KM istället för ett 10000 meters. Så låtsas jag att det är i alla fall.