fredag, september 28, 2007

Österåkerskavlen

Imorgon är det Österåkerskavlen och jag minns faktist ett eller annat höstår med den tävlingen. Framförallt 1984, för då gjorde vi ett rätt bra resultat i klubben. 1:a laget kom 5 och 2:a laget kom 15. På startlinjen stod 115 lag (6-mannalag) så det var inte vilken skittävling som helst. Det måste man nog tyvärr konstatera att det handlar om nuförtiden. På min tid hette klassen Mix och det var väl till största del löpare från 15-20år som sprang. 1984 var det alltså 115x6 = 690 löpare. Numera är det H16 klass och H20 klass med 3 sträckor. I år är det 5 lag anmälda i H20 och 11 i H16. Totalt 48 löpare. OUCH! Inte konstigt att vi blev hårdare på den tiden. Och senare gick sönder kan vissa av oss bittert konstatera.

3 Comments:

At 9/28/2007 12:40 em, Anonymous Anonym said...

Legendariskt år. Sträcka 3 ut ca 5 min efter tät. Hängde som ett svin med allt mindre kartkontakt. Det gick fort! När jag springer över vägen mot mål växlar täten. Vi är ifatt! Tyvärr förstörs slutresultatet av en oförklarligt dålig sista sträcka.
På den tiden gick inte tävlingen samtidigt med Lidingöloppet och skol-SM...

 
At 9/28/2007 8:28 em, Anonymous Anonym said...

88 var också ett grymt år, då vann vi med 9 min. Men med bröderna Sturesson, Liga och så börderna Carlens´tam som utfyllnad så kan det gå så bra.

 
At 9/29/2007 1:30 em, Anonymous Anonym said...

När jag gick ut på sträcka 3 började vi med att springa asfaltsvägen åt nordost. Spikskor gällde ju på den tiden och det klapprade bra om klungan. Undan gick det också, kan inte minnas att jag någonsin sprungit 400 m fortare. Dagen efter var det älgdrevet, vi åkte med Larsons Citroen dit. Klassiskt.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se