fredag, september 14, 2007

Teknikträning

Jag såg en kommentar, eller fråga, om hur man måsta träna orienteringstekniken för att bli världens nästbästa orienterare. Det är redan där man inte inser fakta. För att bli så bra, som det krävs, måste man ha det i sig redan från födseln. Sen kan man träna teknikträning, och konditionsträning, som bara den. Utav helvete. Tills man ser kurvbild och möjlksyra när man blundar. Det räcker en bit på vägen men aldrig ända fram. Har man det där med sig. Det magiska. Som jag och Thierry till exempel krävs det bara underhåll. Men ett tips för er som inte har det där, det magiska, är att köra en teknikträning som jag brukar göra bara för att roa mig själv. Leta upp en stor karta. A3 minst. Ta en snabb blick och bestäm på synintryck vilken kontrollpunkt som ser mest frekvent ut på kartan. Sten, sänka, höjd eller vad det nu må vara. Se till att plocka varenda terrängföremål av den sorten på hela kartan under ett träninsgpass. Vad gäller missar så måste du ha nollvision som mål. Klarar du det är du en bit på vägen.

Jag sa aldrig att det skulle vara lätt.

1 Comments:

At 9/16/2007 2:26 em, Anonymous Anonym said...

Jag tänkte hänga ut alla 17 skärmar i dungen här utanför men sen kom jag på att du inte är så förtjust i micr-O. Sen kom jag på att man skulla kunna krydda loppet genom att hänga upp alla skärmar så högt upp i träden att man måste klättra för att få tag i dom! Du gillar ju utmaningar. Men det blev inte av, för av någon anledning har jag på känn att du skulle vara bättre på den grenen än jag... På den översta, alltså!

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se