torsdag, september 13, 2007

Träningstips från AspLövet

Träningstips för att bli världens nästbästa orienterare.

Du behöver:

1. Ett 15km spår. Gärna i hel eller halvt obanad terräng med stark kupering och många surhål.

2. Klocka för att kunna springa 70/20 intervaller

Sen springer du dina 70/20 intervaller på 15km spåret. 2 framåt och 1 tillbaka. 2 framåt och 1 tillbaka. Upprepa tills att du klarat av hela 15km rundan. Håll ett sånt tempo att kväljningarna ligger i halsen på varje intervall. Är du vek kan du lägga in en vilominut var 25:e intervall men det är inget som AspLövet förordar.

P.S Känner du dig risig efter passet är det bara att springa ett varv till. Det brukar göra susen.

3 Comments:

At 9/13/2007 9:25 em, Anonymous Anonym said...

Det där ger väl bara löpstyrka och allmän manlighet. Jag kommer knappast bli näst bäst om jag inte råhänger varenda tävling och har asplövet startandes direkt bakom mig så att jag kan placera mig som tvåa.
Eller kommer teknikträningstipsen imorgon?

 
At 9/14/2007 5:42 em, Anonymous Anonym said...

Tipsen om teknikträningen kommer säkert imorgon, men bara för att ge en liten försmak:
Thierry (som idag kanske är näst bäst - åtminstone på medeldistansen) kör ju massiv teknikträning så med hans filosofi i botten och en liten utökning av denna bör man därför genomföra minst 100 timmar teknikträning i veckan (detaljer senare)...

 
At 9/15/2007 6:13 em, Anonymous Anonym said...

Du är en utmärkt tränare, Asplövet. De som överlever dina program blir världsmästare och de andra behöver vi i alla fall inte.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se