måndag, oktober 22, 2007

En hjälpande hand #3

Tredje person att föräras med ett par brillor blir Jens Jern. Jens är en bloggare som inte bara skickade en karta utan fem stycken. Det fanns en del fina utländska kartor men jag är jävligt svag för dåliga kartor över riktiga skitområden. Därför blev jag glad som ett barn på julafton över att han bifogat en suspekt karta från Vasa. The hell-hole of Österbotten. Terrängmässigt alltså. Inte på alla sätt om ni nu tror det. Jag har ju faktist släkt där så det är bäst att hålla isär anklagelserna. Jag bad Jens beskriva terrängen så att ni verkligen ska förstå vad det handlar om. Nedan kan ni läsa hans ord.

"Bölekartan kan beskrivas som helvetets nya tionde cirkel, eller hur Dante kallade det.

Hmm... Svårt att beskriva, bör upplevas. Fullt med sten, överdrivet mycket mer sten i skogen än på kartan. Behöver väl inte nämnas att stenarna är det hopplöst att orientera sej efter om man inte kryper, sakta. Höjderna skall man inte lita på, höjdkurvor här i trakterna är i allmänhet så små så man har svårt att läsa dom. Blåbärs+allsköns annat ris överallt på marken, täcker snillrikt alla jävla hål och fallgropar. Dålig terräng helt enkelt, förhållandet kartkontakt/minimiögonkontakt med marken för överlevnad ~ 30/70.

Så får man ofta intrycket av att inget stämmer. Denhär kartan är gammal så det har byggts en del där, samt ett nytt skidspår är draget, och en del stora hyggen finns som man med fördel kan springa några varv runt om man känner för en tyngre löprunda."

//Jens


1 Comments:

At 10/23/2007 4:17 em, Anonymous Anonym said...

Böle, den jä-la terrängen ,där har det alltid gått skit.

Tittar i mina kartmappar och hittar att min första tävling på det området var VaaSu´s tävling 19/7 1980,klassen H11-12.
Det blev en sketen 12:e placering, 16 minuter efter segraren,jag har tillomed lyckats förlora åt nån svensk som heter Marcus Johansson från Rimbo Swe.
I besvikelsen har jag tydligen knycklat ihop kartan eftersom den är allt skruttig ännu .

Betydligt bättre gick det dagen innan på Femmans tävling ute på Replot holmen.En helt solklar seger med 5 sekunder. TC var vid UF lokalen och 2 tydliga minnen har jag därifrån det ena att banan var 2,7km lång ,först 7 kontroller på 2km och sedan 700meters spurt från sista kontrollen.Men det klart mest lysande minnet var nog att Juha Mieto var på plats,och att jag fick hans autograf.

Tillbaks till Böle.I början av -90 talet deltog jag i Femmans par ol som gick i området(20km lång bana, sammstart,ogafflat),jag skulle löpa i par med D. Kullman från Vörå,jag skriver skulle för efter ett par km springer den jäkeln ifrån mig (han hakade på Willförs Rolle och &) ,jag blir tvungen att löpa alena de resterande 18km,Mellantidspersonalen vid 10km berättade att jag låg 8minuter efter huvudklungan.När jag kommer i mål komenterar speakern H. Hoffman att jag tydligen mist mitt par nånstans,det visar sig att Dan hade drabbats av kramp och låg där i lingonriset nånstans i skogen och kved av smärtta och att jag då hade passerat honom.Han kom i mål 10min efter mig...rätt åt den jäkeln att drabbas av kramp när han "täcktes" springa ifrån mig.

Vilket jä-la "par ol" det var.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se