måndag, oktober 15, 2007

Indoktrinering

Igår var jag i klubblokalen. Jag brukar gå dit med Miniknatarna ibland utan att egentligen ha något ärende. Jag försöker smyga in Miniknatarna på orientering den subtila vägen. Inget tvång utan lek och lust ska få dom att välja rätt sport. Jag har till exempel smusslat in orienteringsprylar i deras vardag. Bland deras ritpapper har jag smygit in kartor, i leksakslådorna ligger det kompasser, och i bokhyllan står Kråke, Jamen Benny och Nicke Nyfiken blandat med gamla rankinglistor. På kvällarna brukar dom få leka med mina pannlampor och innan dom somnar säger jag inte "god natt" utan "lycka till på långa natten". Jag är en mjuk och pedagogisk förälder.

Hursomhelst var jag i klubblokalen igår för att få dom att trivas i en framtida träningsmiljö.

AspLövet
Grabbar, jag blandar lite saft så kan ni rita på den här stora skrivtavlan så länge.
Miniknatarna
Okej pappa..
AspLövet
Här har ni saften. Men oj vilka fina höjdkurvor ni ritar.
Miniknatarna
Det är drakar som slåss.
AspLövet
Ja det kan det vara. Men det är väl höjdkurvor också?
Miniknatarna
Nääääee... Det är drakar som slåss
AspLövet
Fast dom där blåa strecken är väl ett kärr. Eller hur?
Miniknatarna
Näeee... Det är eld som dom sprutar på varandra.
AspLövet
Men det förstår ni väl att eld inte är blått. Vatten är blått. Precis som på kartan.
Miniknatarna
Näeee.. det är eld och sen dödar dom varandra och åker hem till grottan.
AspLövet
Ahhh! Nu ser jag. Dom följer dom där strecken. Dom springer på skrå hem till grottan. Bra ritat.
Miniknatarna
Näeee... Dom flyger pappa. Sen äter dom köttbullar och tittar på Bolibompa.
AspLövet
Men vad FAN. Är ni helt dumma i huvudet. Man kan ju inte rita höjdkurvor och sen inte nyttja dom. Lägg ifrån er pennorna nu.
Miniknatarna
Men pappa. Vi ska rita tigrar också.
AspLövet
SKIT I TIGRARNA! Nu går vi raka vägen hem och ni kan glömma Bolibompa ikväll. Förresten kan niu glömma att se på tv tills att ni kan 25 kartecken utantill.
Miniknatarna
Men papp..
AspLövet
TYST! Inte ett ord till annars säger jag åt Tomten att ni inte varit snälla. Då kan ni glömma julklappar i år. Han är förresten orienterare han också. Tomten alltså.

5 Comments:

At 10/15/2007 11:29 fm, Anonymous Anonym said...

Road och trogen läsare som man är ville jag utöka läsarskaran med att skicka en länk till en kompis med din lille videosnutt om ett orienteringsfan, kanske från 2006. Naiv som jag är sökte jag på ”fan”. Gissa vad som hände. Stort sett alla jävla blogginlägg kom upp. :-)

 
At 10/15/2007 6:01 em, Blogger AspLövet said...

Ajdå! Det låter oroande. Tur att jag inte går i samtalsetarpi. Då kanske man hade blivit inspärrad.

 
At 10/16/2007 9:13 fm, Anonymous Anonym said...

Lyckades iövrigt inte hitta fram. Vart hittar jag filmen?

 
At 10/16/2007 9:27 fm, Blogger AspLövet said...

Ahhh.. då förstår jag. Om det är filmen med mig ute i kärret så kan du hitta den i menyerna till höger på bloggen. Under "Vem är AspLövet?" finns länk till "Ett jävla jubileum".

Annars kan du gå direkt till Youtube med denna länk.

http://www.youtube.com/watch?v=vU-LaxwxcHc

 
At 10/16/2007 10:14 fm, Anonymous Anonym said...

Perfekt

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se