torsdag, oktober 25, 2007

Inget fel på maten

"Om du tror att kolhydrater gör dig fet så har du fel. Du är fet för att inte tränar. Att skylla fetma på en viss typ av mat är bara skitprat"

Ovan citat är taget från tidningen Outside och är sagt av en snubbe som heter Chris Carmichael. I tidningen har dom en 30 småtips och citat om träning. Det mesta var gammal skåpmat men det fanns en del roliga citat med bland annat ett annat sagt av Mark Verstegen.

"En löpare som som hela tiden ligger i ett 5 min/km tempo kommer aldrig veta hur snabbt hans armar och ben måste röra sig för att springa en kilometer på 4 minuter. Du kan inte träna det genom att springa långsamt"

Jag har ganska tydligt märkt, på mig själv, att ju längre bort jag kommer från orientering och träning desto mer behöver jag läsa om det. Att uppleva tuffa strapatser genom andras upplevelser är mitt liv numera. Jag suger i mig allt som finns och längtar efter jobbigare och jobbigare utmaningar. Hade jag varit skadefri och tränat som normalt hade jag nog nöjt mig med medeldistansbanor och förkortat skit men numera är jag så svältfödd på trötthet, genom fysisk aktivitet, att jag skulle göra vad som helst för att, helt otränad, få springa en klassisk bana på 15km i tuff vildmark. Att själv få träna hårt ger fysisk trötthet som givetvis förvandlas till enormt mycket positiv energi. Sitter man däremot i den båt jag sitter med skador, bitterhet och en tilltagande trötthet lägger sig ett tjockt fuktigt täcke av negativ energi över en och man får både svårt att andas och se.

5 Comments:

At 10/25/2007 12:03 em, Anonymous Anonym said...

I söndags skrev du:
"Imorgon ska jag börja träna igen"
Det skulle vara trevligt att få läsa om träningens framskridande.

 
At 10/25/2007 12:10 em, Blogger AspLövet said...

Ahhh.. kul att någon läser vad jag skriver.

Efter mitt 30-timmars alkohol-race blev jag sjuk. Har sedan dess haft ont i halsen, hostat tjockt, och haft huvudvärk. Jag har genomlidit jobbdagarna tillsammans med tabletter och självömkan.

Så ingen träning.

Inte riktig träning i alla fall.

Jag har sedan i måndags kört benträning hemma och tåhäfningar på jobbet. Så fort jag tillfrisknat, vilket är på gång, ska jag börja cykla hemma på spinningcykeln och simma en gång i veckan. (Om jag inte drunknar redan första veckan)

Här vilar inga lata hundar ska du veta.

 
At 11/14/2007 1:46 em, Anonymous Anonym said...

Jag försöker här istället.

Nu har du ju chansen att leva upp till lite av det du skrev här (15 km, tuff vildmark, otränad). Du kan ju sätta standarden för dina Jukola-adepter och styra in dem till H21-klassen. Vi kan ju gå tillsammans så kan jag bära dig dom sista 4 km om det blir kris.

/Håkan Dahlgren

 
At 11/14/2007 1:55 em, Blogger AspLövet said...

Jag skyndar långsamt med min kropp numera. Men tack ändå. Simning, träningscykel och promenader är min plan för vintern. Förhoppningsvis kan jag ligga på ca 4 pass i veckan inom kort. Så jag står kvar i min ordinarie klass och låter dig leka i seniorklassen. 15 km orientering i vildmark är ingen dröm jag lagt på hyllan. Ge mig några år bara så kanske kroppen börjar hitta tillbaka till, om inte god, så i alla fall funktionsduglig form.

Givetvis är jag på mina "Jukola-adepter" men dom flesta är gamla slitna gubbar så man måste även låte deras trötta kroppar ta sig an uppgifter som inte trasar sönder dom helt. Det jag ser som viktigast (bortsett från att bästa laget ska vara med) inför nästa års Tiomila och Jukola är att alla ska ha skitkul på resans väg fram till och under dessa tävlingar. Man ska inte missa att den sociala biten är minst lika viktig som den tävlingstekniska. Hela mitt upplägg med JUK08LA-projektet är att få alla att dra åt samma håll samtidigt som vi tränar och har kul ihop.

 
At 11/14/2007 2:20 em, Anonymous Anonym said...

Tack för ditt utförliga svar och ditt tålamod med mig. Jag ger mig i frågan.
Vi ses den 25:e!

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se