lördag, oktober 27, 2007

Smålandskavlen för 20 år sen

Smålandskavlehelg. Tack och lov hann jag springa en del tuffa Smålandskavlar innan kropp och själ sa tack och adjö. Ett av många tuffa år var 1987. Jag säger tuffa år för personligen anser jag Smålandskavlen tillhör en av dom lite manligare tävlingarna. Mörkt, kallt och svårt brukade det vara på min tid i alla fall. Mörkt för att jag oftast sprang en av nattetapperna. 1987 var jag hursomhelst förstaårs senior och hade haft skadeproblem under nästan hela säsongen. Jag sprang bara 7 tävlingar det året. Med tanke på den tränings och tävlingsbakgrunden är det inte så konstigt att jag hade en jobbig resa den natten. På baksidan av kartan har jag skrivit.

"Spöregn och Dimma. Började få kramp i vaderna och låren halvvägs till åttan. Orienterade inte mycket efter åttan utan följde lampor och sprang på måfå. Hade fullt sjå att ta mig framåt."

Jag blir nästan tårögd när jag läser sånt. Tänk om man bara för en dag fick vara så trött igen. Jag minns faktist det där spöregnet för efter loppet bytte man om i någon sorts lada och gick sen ut för att duscha. Det blåste rätt hårt så ibland tog vinden tag i vattenstrålarna från duschen och på sig fick man istället regnet. Nattbanorna det året var 10,9 km och jag klarade mig precis under 100 minuter. En ganska bra bit efter täten om man ska var ärlig. Vi hankade oss fram i mitten på startfältet det året och kom 231:a av 415 lag. I år såg jag att det var 146 lag i H21-klassen. Jag låter det vara osagt det jag vill säga om dom siffrorna.

4 Comments:

At 10/29/2007 4:33 em, Anonymous Anonym said...

Efter premiäråret 1953 med 36 lag pendlade antalet mellan 20 lag 1955 och 55 lag 1959 i Vetlanda. Sedan ökade det efterhand och var t.ex. 1972 i Gislaved 138 lag i Öppna klassen, 30 lag i D21 och 64 lag i den då nya H-16 eller summa 1.000 löpare. Tävlingens popularitet ökade sedan allt mer och störst var den i slutet av 1980-talet med över 4.000 anmälda löpare åren 1986-1989 och allra störst 1987 med 4.196 löpare med OK Berget och Hovslätts 1K som arrangörer vid just Norrahammar där premiärtävlingen gick 1953. Sedan toppåret 1987 har deltagarantalet tyvärr minskat även om en svag uppgång glädjande nog har kunnat konstateras de sista åren.

 
At 10/31/2007 6:01 em, Anonymous Anonym said...

Faan va kul att se banan!! Sprang också natten, men har långt i från lika bra minne som Asplövet. Inte ens när man ser banan känner man igen sig. Enda svaga minnet är just halvvägs till 8:an. Har för mig att jag tog "hela vinkeln" ut på vägen, och att jag oroade mig för att jag skulle tappa tid på det. Å andra sidan ser ju Asplövets gening inte så genial ut..

 
At 10/31/2007 6:59 em, Blogger AspLövet said...

Emil>> Vadå inte genial?? Fast sanningen är nog att jag sådär halvvägs kom på mig själv.

Vänta nu!
Jag är ju en rakt-på-kille!
Vänta nu!
Jag har ju redan börjat springa runt.
Vänta nu!
Vart är jag?

Eller så beror det bara på att jag började bli jävligt trött just där.

 
At 11/02/2007 12:50 em, Anonymous Anonym said...

Asplövet>> OK, jag tror jag förstår.. Spekulerade annars i att du var så trött, tappade såpass mycke fart, att du "välte" av stigen till vänster, och sedan inte kunde häva sladden.

PS Tack för ditt bloggande. Det är verkligen kul läsning, som kan ge en solglimt även en tråkig dag.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se