fredag, november 02, 2007

Ännu mera Nattcup

Leif Wallenbro bjöd även på riktig rör-orientering en gång på 90-talet. Han klippte helt enkelt itu en karta och blandade runt bitarna som han sen sporadiskt satte fast på ett plaströr. På varje kartbit fanns en kontroll inritad och man fick sen ta dom kontrollerna i valfri ordning. Eftersom Nattcupen bara har en klass så bestod handikap-systemet i att dom som hade kortare banor fick fler överkryssade kontroller på sitt rör (dvs kontroller som inte behövde tas). Det blev förmodligen den lugnaste starten i världshistorien. Folk stod stilla rätt länge innan dom fått ihop kartbilden och bestämt sig för vilken ordning kontrollertna skulle tas. Som ni ser på kartan står det en 1 på en av kartbitarna. Jag vill minnas att man var tvungen att börja med den. Givetvis fanns det en massa olika förstakontroller. Gafflat var bara förnamnet på denna tävling.

Om minnet inte sviker mig kom jag ganska bra även på den här tävlingen. Kanske jag till och med vann men det låter jag vara osagt. Jag menar, vad vore världens bästa orienterare om han inte gick och vann såna här enkla tävlingar.