måndag, januari 14, 2008

Rätt blir fel

Jag vet inte vad det är med mig. Jag var sjuk hela december och även några dagar in på 2008. Nåt skit som jag sen dubblade upp med magsjuka. Kul? Sådär. Sen blev jag frisk. Hurra! I några dagar levde livet med friska vårvindar inte bara i luften. Men det var då det. Nu är jag sjuk igen. Ligger ihopkrupen i soffan och mår sämre än efter det vildaste Jukolasjöslaget jag minns.

Det var på alla sätt och vis lättare när man var ung. Inte fan var man sjuk på den tiden. Man kepsade och tränade och skrattade och visste knappt vad kramp betydde. På helgerna satte man sig i en bil med en stor godispåse och en kall 1,5 liters Coca-Cola och lyssnade förundrat på dom stora killarnas berättelser från svunna tider. Från kassetbandspelaren skränade Alarm, Phenomena, Def Leppard och Imperiet. Man bodde i skolsalar på luftmadrasser och körde klassiska tävlingar både lördag och söndag.

Precis så var det helgen 2-3 oktober 1982. Jag var andraårs H15-16 och åkte ut i vildmarken med klubbkompisar. På lördagen arrangerade Hedströmmen en klassisk tävling i underskön terräng och sen bilade vi raskt till Ulriksberg där jag gjorde min Älgdrevsdebut. På den tiden var det inte bara dom närmast sörjande utan vi var så många att dom fick dela H15-16 klassen i 2 stora sjok. På morgonen låg molnen så lågt att vi Stockholmare kallade det hela dimma. Vi visste ju inte bättre. Under hela dagen låg regnet tungt utan att på riktigt allvar bryta ut och vid målgång kändes det som att man överlevt en strapats som man bara trodde existerade i böcker.

Tänk så fel det kan gå på bara 25 år.

Vips!

Bara sådär.



9 Comments:

At 1/14/2008 10:31 em, Anonymous Anonym said...

Härligt att se en älgdrevskarta igen! Men lovade du inte att lägga ut en i veckan?

 
At 1/14/2008 10:57 em, Blogger AspLövet said...

Tiden går sakta här uppe på Fläskberget. Dessutom skulle jag få lägga ner bloggen inom några veckor om jag betade av en Älgdrevskarta i veckan och vad fanns det då för glädjeämnen i mitt liv?

 
At 1/15/2008 12:35 em, Anonymous Anonym said...

Orienteringen ser åtminstone efter den inritade löpvägen ut att ha gått riktigt bra men jag hittar inga resultat så nu undrar jag givetvis - hur gick det för det unga AspLövet?

 
At 1/15/2008 9:30 em, Anonymous Anonym said...

Ja nu är det väl inte 1,5 liters cola du häller i dig på helgerna utan lite starkare än så?

 
At 1/15/2008 10:56 em, Blogger AspLövet said...

Pälle>> Jag har tyvärr dåligt med resultat skrivet från dom här tävlingarna. Det jag har är.

Hedströmmen H15-16 5625 m
Segrartid 40,02
AspLövet 49,07

Älgdrevet H15-16A2 5870 m
Segrartid 39 min
AspLövet 50 min

Det var ungefär i denna ålder AspLövet började formas till den okända orienteringstalang han senare blev.


Amanda>> Tyvärr slår du huvudet på spiken där. Fast nu är du alldeles för ung för att ens tänka i såna banor så mitt råd till dig är att lyssna på dina tränare och hålla dig borta från gamla bittra gubbars bloggar och deras tveksamma leverne.

 
At 1/16/2008 10:24 fm, Anonymous Anonym said...

Det där sista rådet till Amanda är bland det bästa jag sett dig skriva på den här bloggen. Jag bestämmer på stört att följa det själv.
Dock överger jag dig inte Bengt Ivars och hoppas att du fortsätter att leverera kalla fakta på annan plats som du nu gjort i ett par veckor.
Nu försvinner evighetssåpan "Asplövet never went H40" från "Favoriter" till "Papperskorgen" och vidare ut från datorn. Vilken befrielse!

P.S. Det är ingen idé att du svarar här för jag återvänder inte hit.

 
At 1/16/2008 11:46 fm, Blogger AspLövet said...

Håkan>> Det glädjer mig. Min avsikt har aldriv varit att dra eventuella läsare med mig ner i träsket, så bättre borta än här.

Jag kommer fortsätta logga min träning, eller sjukdom som det mest verkar bli, på nämnda plats.

 
At 1/20/2008 7:00 em, Anonymous Anonym said...

Det ser ut som att du fått ta till en reservruta på Hedströmmens tävling. Trots intensiv analys av din löpväg kan jag inte begripa var du kan ha sopat i en felaktig stämplig. Minns du?

 
At 1/23/2008 6:18 em, Blogger AspLövet said...

Svetto>> Fasiken vad du är observant då! Har inget minne av någon "felstämpling". Minns överhuvudtaget ingenting från denna tävling.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se