fredag, februari 01, 2008

Töntar är vi allihopa, allihopa

Jag har funderat lite på den här tönt-stämpeln som från allmänheten alltid legat och lurat undet ytan. Är vi töntiga? Jo, vi är nog det. Därför kan jag tycka att det var bättre när vi höll oss ute i skogen. Lite sektlikt sådär och allmänheten istället fick fundera på vad vi gjorde där ute. Nu när vi flyttar in sporten i städerna, parkerna, grönområden i din egen kommun och till och med in i idrottshallarna är det nästan som att ställa sig naken på stadstorget med ett plakat hängande runt halsen där det står, JA! Vi orienterare är töntar men titta så duktiga töntar vi är. Nu ska vi ekipera oss i linne och löparskor. Vad blir det härnäst tro. Såna där små tajts där man ser hela paketet röra på sig när man springer? Eller hela kroppskondomer kanske. Fast nu låter jag mina tankar vandra från stigen.

Det jag egentligen funderade på, och blev förbannad över, är alla dessa torftiga inbjudningar i 70-talsstil klubbarna slänger ur sig. Jag har orerat om det här förr, till förbannelse, men det sticker mig fortfarande i ögonen. Jag satt på förmiddagen och sammanställde vårens tävlingsprogram till klubbens hemsida och för varje länk jag klickade på desto längre ner i stolen sjönk jag. Till slut var det bara mina händer som stack upp över bordskanten så det blev näst intill omöjligt att se vad jag klickade på. Kanske lika bäst så. Hade jag hållit på längre med skiten hade jag lika gärna kunnat lägga av med orientering. Vänta nu! Det har jag ju gjort redan! Nåja, tur är väl det isåfall. Någon gång på 70-talet, eller kanske tidigare än så, var det någon osnuten parvel som gjorde en mall för hur en inbjudan borde se ut på sin skrivmaskin. Bra så. Det var perfekt för sin tid men man kan tycka att vi nu 30-40 år senare hade lyft upp det hela ett snäpp. Jag skojar inte när jag säger att 80% av alla inbjudningar ser exakt likadana ut.



Vad fan ska man säga? Man tvingas traggla sig igenom ett jävla PM med värdelöst vetande innan man inser att det inte finns en enda sak som skriker ut, HÄR!! Kom till vår tävling för vi bjuder på dom här fantastiska sakerna! Jag skiter väl i teknikaliteter om tävlingen. Det kan ni ta med i PM sista veckan. Skrik istället ut allt ni bara kan om karta, terräng, banläggning, extraordinära insatser eller vad fan som helst, men ge mig för fan inte ett blad med text där det mest intressanta är hur långt det är till start. Jag skiter fullständigt i hur långt det är till start. Jag sprang O-ringen på 80-talet och då hade man längre till start än vad banlängden var så den lilla ekvationen är inte rolig längre. Jag blir så trött. Och märk väl att detta kommer från en trött gubbe som lagt av. Inte konstigt att vi har töntstämpeln på oss. Vi har tagit bort dom viktigaste bitarna i sporten men behållit en jävla massa gammalt skit som bara tynger ner oss. Jag blev allvarligt talat inte sugen att springa en enda av tävlingarna jag klickade mig förbi.

Någonstans långt inne i min kropp borde detta oroa mig.

7 Comments:

At 2/01/2008 2:07 em, Anonymous Anonym said...

det finns ju ett undantag - grymnatta!!
men vänta nu, den har väl gjorts av...

 
At 2/01/2008 5:07 em, Anonymous Anonym said...

Radikalt förslag:
Lägg inbjudan på Youtube med en filmsnutt från terrängen och häftig dunka-dunka-musik - det borde räcka för att skapa ett sug... (fast då når den förstås inte deltagarna i Luffarligan och Antikrundan m.fl.)

 
At 2/01/2008 9:38 em, Anonymous Anonym said...

http://sm2007.okorient.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=109&Itemid=199&lang=se

så här ska en inbjudan se ut Fm ultralång 2007

 
At 2/02/2008 9:07 em, Blogger AspLövet said...

Anonym>> Jag kan nog tycka att vår Grymnatta-sida (Exemplariskt gjord av Anders Enström) är rätt OK. Vi försöker ganska direkt säga vad vi vill uppnå med tävlingen. Sen finns det givetvis även där mycket mer att jobba på.

Anonym 2>> Bra sida (smårolig film) Banläggarens ord var sköna, "Skalan 1:15 000 är ställvis ”petnoga” men att läsa den lyckas även av oss oldboys"

 
At 2/04/2008 8:47 fm, Anonymous Anonym said...

Hemfosaskogarna. Behöver det marknadsföras mer än så, menar du?

 
At 2/09/2008 2:08 em, Blogger AspLövet said...

Info om dom vackra Hemfosaskogarna räcker gott till dom 200 närmast sörjande. Har man inte större ambitioner än så har jag inget att klaga på.

 
At 2/12/2008 11:32 fm, Anonymous Anonym said...

För mig räcket det med tre saker i en inbjudan:
-Datum.
-Samlingsplats, Helst gårdsnamnet så man vet exakt var det är.
-Långdistans.

LP

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se