måndag, mars 17, 2008

1 mm fel

Jag vaknade hårt inrullad i täcket alldeles kallsvettig från en mardröm inatt. Jag tassade tyst upp för att dricka ett glas vatten men i mörkret trampade jag på Birro som låg nedanför sängen och jag stöp hårt i golvet. Bäst som jag låg där och funderade så kom minnesbilder från mardrömmen tillbaka.

1 mm fel.

Året var 1976 och jag sprang en ruttorientering på sommarsemestern där borta i öster. Jag for fram som en burodlad mink, det är snabbare än det låter, och hade inga problem med den svåra orienteringen. Men ändå fick jag 1 mm fel på den första kontrollen. Än idag vet jag inte vad som gick fel. Hade kanske kontrollanten gråstarr? Blåste det så mycket att mina ynkliga armar inte kunde hålla nålen stilla? Var kontrollen felplacerad? Hur mycket är en millimeter? Inte mycket. Inte mycket alls. Jag minns att jag svor och förbannade arrangörerna och sa till mina föräldrar att jag aldrig mer skulle sätta min fot i Finland. Det skulle visa sig vara svårt att som 10-åring stå upp för dom orden när ens föräldrar vareviga sommar åkte till sommarstugan i Vassor. Som olyckligt nog låg i Finland. Tur då att jag redan året efter hade glömt bort min vrede och efter att ha fått köpa den obligatoriska Citronlakritsen på båten var allt förlåtet igen.

Men det händer allt oftare nu på äldre dar att den där millimetern förföljer mina drömmar som en grupp spyflugor en het sommardag när man står svettig inne i gransly för att stämpla vi en liten sten.

Jävligt.

Irriterande.

mmmmm... brunkärr

5 Comments:

At 3/17/2008 10:11 fm, Anonymous Anonym said...

Finner samma karta i min kartmapp och får ännu en bekräftelse på att min bitterhet inte är medfödd,utan att jag blev smittad redan i unga år när jag blev placerad i samma minkbur som han som 25 år senare skulle bli "bitterbloggens fader".

Nu var jag ju en lite långsammare mink på den tiden, jag rundade banan på 29.03.
Sedan räckte det ej med 1mm. för mig utan det blåste tydligen storm när jag sprang så det blev 10mm. fel på första och 6mm. på andra.Sedan har jag 0mm. fel på de 3 sista kontrollerna så av det kan man anta att vinden lugnade ner sig.Och att du då startade efter mig,stämmer det? Det står att jag hade startiden 10.06.


Det som annars störde koncentrationen mest på den tidan (när man skulle pricka rätt) var ju de där jä-la myggen som hade lärt sig att vänta vid kontrollerna,för varenda minut dök det upp ett nytt offer som var tvungen att stannade till just där.

 
At 3/17/2008 10:15 fm, Anonymous Anonym said...

Sorry .nu ser jag att du startade ju 2 minuter innan mig...Så det var nog tydligen vind draget av dig som fick det att svaja till för mig i början,och det löste ju sig mot slutet när du hade sprungit i från mig med 10 minuter.

 
At 3/17/2008 10:30 fm, Blogger AspLövet said...

Se där! Våra vägar har korsats flera gånger. Nu när du nämner myggen så är det ju ett av dom starkaste minnena från mina Finska somrar. Dom österbottniska myggen är väl det som i nutid kallas mördarmyggor.

Var dina 29 minuter med bomtillägg? Isåfall har du ju inte sprungit så mycket långsammare än mig

 
At 3/17/2008 10:35 fm, Anonymous Anonym said...

Nej det var nog utan.
löptid 29.03
tilägg 8 minuter.
Slutid 37.03.

 
At 3/27/2008 4:53 em, Anonymous Anonym said...

Fastnar för den finska teckenförklaringen. Mycket matnyttigt där. Det är Kivi och Suppa. Avokallio låter som sån där som man gör gukkamåle av, å pieni är väl nån pastasort eller? Fan, jag är nog hungrig!

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se