torsdag, mars 20, 2008

Det kom en Påskpresent

Det trillade in en trevlig Påskpresent i AspLövets brevlåda. Är det sånt här man får uppleva om man har goda vänner skulle jag ha satsat på vänner för länge sen. I kuvertet fanns tidningen Orienteering Today. Den trevliga själen som skickade tidningen är ingen mindre än Geir Nilsen, känd från OPN.no och numera även chefredaktör på just Orienteering Today.

Trevligt var ordet.

Efter att ha läst igenom tidningen kan jag inte annat än falla på knä. Nej fan! Det kan jag inte alls. Det var många år sen jag kunde göra sånt med mina inflammerade skräpknän men ett tyst hurra utropar jag för en tidning som bjuder på så mycket trevliga kartor att Skogssport borde se och lära. Nu är det kanske några som inte läst denna tidning så jag ger här nedanför en liten sammanfattning, sida för sida, av detta nummer.


En kort resumé av Orienteering Today #1/2008

Sida 1 (framsidan):
En bild på en kille som stämplar vid en kontroll. Inget konstigt i det om det nu inte hade stått PMS på kontrollställningen. HAHAHAHA!! Där får man passa sig för humörsvängningar. Ja jävlar.

Sida 2:
Helsidereklam med bild på en kille som tydligen är framtidens mästare. Klipp dig och skaffa ett jobb borde vara obligatoriskt för framtidens mästare.

Sida 3:
Mera reklam. Han tjänar nog pengar som gräs den där Geir och jag som varit i Norge och ätit pizza och druckit öl vet vart pengarna går.

Sida 4:
Mera reklam. En tävling Italien lockar med kyrkbesök och gamla alpstugor. Välkommen PRO.

Sida 5.
En stor bild på Simone. Fantastiskt!! Hon ser inte alls gravid ut. Jag tror att det är fejk alltihop. Hon kommer nog springa VM i år.

Sida 6:
Helsidereklam med bild på en kille som springer. Han har bara ett och ett halvt ben. Vilken hjälte. Får mina gubbvader att framstå som bagateller.

Sida 7:
Geir hälsar läsarna välkomna. Sidan är dekorerad med några pilar, prickar och ett kryss med en mjuk skog i bakgrunden. Jag tror att det ligger ett sublimt meddelande gömt på den här sidan. Plötsligt blev jag nämligen yr i huvudet. Kan iofs bero på att jag inte ätit på snart ett dygn.

Sida 8:
Helsidereklam med bild på en Tjej. Rättelse. Snygg tjej. Synd att hon är upptagen.

Sida 9:
Heja EMIL!! Emil verkar ha spurtat ifrån en gammal tant från sista kontrollen. Kan vara en gammal gubbe också när jag tittar lite noggrannare.

Sida 10-11:
Ett helt uppslag med karta och reportage från Portugal. O-meeting 2008. Alla som tror att skog redovisas med vitt på kartan räcker upp en hand. Fel. Det redovisas med grönt, gult och lite mera grönt.

Sida 12:
Ännu en Portugal-karta. O-meeting 2008. Alla som tror att skog redovisas med vitt på kartan räcker upp en hand. Jasså! Ni har hört det förut. På ett foto använder löpare 2458 den klassiska tricket, "låtsas läsa kartan för att sen ta rygg på konkurrent"

Sida 13:
Reklam. Man kan välja mellan besök i fjällstuga eller vandra i berg utan heltäckande klädsel. Svårt val.

Sida 14-15:
Ett helt uppslag om skidorientering. Ski EOC 2008. Det var en stor fest för Tatjana. Hon måste ha fyllt jämnt. Tatjana har en blå skiddräkt på sig och är kobent.

Sida 16-17:
Ett helt uppslag om skidorientering med kartor. Ski EOC 2008. Erik Rost verkar köra backträning med stavar. Undrar om det var sprättande skidgång eller vanlig? Han verkar dessutom ha varit i slagsmål för han har två feta blåklockor.

Sida 18-19:
Ett helt uppslag om skidorientering med kartor. Ski EOC 2008. Nu tappade jag intresset. Men det är mitt problem och ska inte skyllas på Erik Rost.

Sida 20:
Helsidereklam. Dom bjuder på entertainment. Vad kan det vara? "Nudge nudge, know whatahmean, know whatahmean, nudge nudge, know whatahmean"

Sida 21:
Kom till Maderia och ramla nedför ett berg. Dit vill jag åka.

Sida 22-23:
Ett helt uppslag om Madeira. Tydligen kan man både springa orientering, bada i pool med snygg tjej och springa vilse i dimman. Undrar om det behövs alkohol för det sista?

Sida 24:
Fakta om Madeira. Ingenting är gratis står det. Crazy!! Vart är världen på väg??

Sida 25:
Reklam. Tre produkter som behöver sparka sin marknadsavdelning.

Sida 26:
Information för synskadade om Orienteering Todays utgivningsplan.

Sida 27:
Någon har försökt bygga en kåta. Den är inte regn-tät men inte heller vind-tät så två fel blir ett rätt. Dessutom bjuds vi på en Norsk glipa i Finsk tappning.

Sida 28:
Ahhh.. en fantastisk karta vid Treriksröset. Varför var inte jag där och sprang? Ja just det, så var det...

Sida 29:
Reklam från Italien. Förmodligen för något orienteringsarrangemang men det enda jag ser är en löparbana. Undrar om det är tartan eller kolstubb?

Sida 30-31:
Välkommen till Vi Föräldrar. Ska barnen på maskerad? Vänta! Det var inte alls Vi Föräldrar utan ett reportage om Daladubbeln.

Sida 32-33:
Jag har fått en ny idol. Norska Trine D. Khile är inte mer än 11-12 år men skriver ett långt reportage om Daladubbeln på perfekt Engelska. Hon måste vara ett språkgeni.

Sida 34:
Karta från Daladubbelns långdistans för H20. Eller ska det vara Ultralångdistans? Det var enklare förr. En foto på två clowner får vi också se. Jag säger som Jack Handey. Varför skrattar vi så fort vi ser någon utklädd till clown men vi skrattar inte om vi ser någon gå omkring med en clowndräkt i handen?

Sida 35:
Bükkfennsik! Säg det högt 10 gånger på fyllan.

Sida 36-37:
Reportage från Bükkfennsik Kupa i Ungern. När jag tittar på kartan får jag vibbar av såna där spiralmönster som börjar snurra om man tittar på det för länge.

Sida 38-39:
Reportage från Plzen. Äntligen sidor om den klassiska ölen från Tjeckien. Fast varför visar dom bara bilder på cyklister?

Sida 40-41:
Ahhh.. Tydligen måste man cykla MTB-O innan man får dricka öl. Stor karta. Inga vägval. Kramp. Kall öl. Jag vill också.

Sida 42-43:
Hmmm.. Antingen är det en utvald karta som visas upp på mittuppslaget eller så är det en utvald karta utvald till mittuppslaget med smygreklam för OCAD. Fin karta är det i alla fall från Spanien.

Sida 44-45:
Reportage från Höst-Öst. Hallå tjejen, orientering är en tävlingsidrott och ingen sommarpromenad.

Sida 46-47:
Jag ska villigt erkänna att Höst-Öst står på min lista löver saker jag inte gjorde innan jag dog men som borde ha gjorts om det inte vore så att jag aldrig gjorde dom innan jag dog vilket var synd.

Sida 48-49:
Reportage från Höst-Öst. Hmm... Moske-besök eller magdansöser. Svårt val. Sten, sax och påse någon?

Sida 50-51:
Reportage från Höst-Öst. 2 kartor. En sprintkarta runt en idrottsplats och en karta över ett stort berg. Svårt val igen. Hela tidningen handlar om svåra val tror jag.

Sida 52-53:
Reportage från Höst-Öst. Stalin är fortfarande en hjälte i Georgien tydligen. Kan inte någon ha hjärta att berätta för dom att han är död? Två gröna kartor bjuds det också på. Den på sidan 53 ser marginellt roligare ut. Förlåt.

Sida 54:
Reportage från Höst-Öst. Te och frukt är inte bättre än korv och läsk.

Sida 55:
Information för synskadade från Orienteering Today. Du behövs! Va? Nämen inte kan väl jag...

Sida 56:
Reklam. Killen i mitten har pannbandet uppochner! HAHAHAHA!!

Sida 57:
Reportage från WC finals 07. Simone springer med Trimtex-tröja och Noname-byxor. Undrar om han drar in full betalning från båda leverantörerna?

Sida 58-59:
Reportage från WC finals 07. På sidan 58 är det en fantastisk karta och på sidan 59 är det en inte lika fantastisk karta. Tydligen bråkar dom om en felplacerad kontroll i en dörröppning, i en återvändsgränd, i en stad. Vad fan hade dom där att göra ?

Sida 60:
Reportage från WC finals 07. Det är ju det jag alltid vetat, Thierry Gueorgiou är Jesus och det enda som saknas är ett stort träkors och ett par feta spikar.

Sida 61:
Vem vinner 2008? Löparlinne, snygg tjej och Norsk glipa? Jag röstar på den snygga tjejen.

Sida 62-63:
Reportage från ehh? Spanien. Förlåt, jag tappade bort mig på dom stora gräsytorna. Ledsen men orienteringen på den kartan ser lagom kul ut. Med lagom menar jag tråkigt.

Sida 64-65:
Reportage från Spanien. En grönrastrad karta och en frisyr som var inne 1987. Nu var jag elak. Sån är jag.

Sida 66-67:
Reportage om några snygga tjejer i Asien. Jögge ska tydligen lära dom orientering. Tur att dom har matsäckar med sig.

Sida 68:
Information för synskadade från Orienteering Today. Läser du någon annans tidning? Va? Jag? nääe... jag har fått den. Lovar.

Sida 69:
Olav Lundanes jr. Sr hör man väldigt lite om nuförtiden.

Sida 70-71:
Mera Olav Lundanes jr. Han har tydligen satt fast alla sina medaljer på sin kudde och vaknar varje morgon med JWOC-08 intryckt i pannan. Dessutom en fin karta från Austrailen (JWOC). En sten gör ingen karta.

Sida 72-73:
Smygreklam för OCAD igen. Ales Hejna är den som på tydligast sätt karterar verkligheten. Tycker jag. Vilket är samma sak som sanningen.

Sida 74-75:
Reklam från O-ringen i Sälen. Förlåt, stryk reklam och läs förhandstitt (preview). Fly till Norge skriver dom. Låter inte så jäkla lockande.

Sida 76:
Reklam från Norge. Kom hit och drick skitdyr öl. Lax på köpet. Det sista är kanske inte helt sant.

Sida 77:
WMOC 2008 Preview (Förhandstitt). Endast gråhåriga göre sig besväret. Vänta nu, jag är ju gråhårig.

Sida 78-79:
En nostalgitripp till 1940-talets orienteringar. Beata Björkman sprang i kortbyxor. Detta var ändå långt innan sprindistansen uppfanns. Vilken visionär hon var.

Sida 80-81:
Runt om i välden händer det tydligen saker och just det kan man läsa om här. Kart-Bosses snöhöjd nämns.

Sida 82:
AKTA DIG BJÖRN ERIKSEN!! HUNDARNA KOMMER BAKOM DIG!!

Sida 83:
Reklam. "Are you fed up with a job that´s taking all the time you should have spent with your family or on leisure activities?" - Yes!

Sida 84 (baksida):
Välkommen till O-ringen 2008. Här finns ett fönster. Som är stängt. Vi vet inte vad det symboliserar men kom ändå.


Puhh! Det blev lite långt det där och kanske inte så matnyttigt men kontentan är ändå att ni borde prenumerera på dena här tidningen. Alla ni som älskar orientering. För min egen del vet jag inte om psyket tål tortyren att läsa om tävlingar jag aldrig kan vara med på. Det är litegrann som att gå in i duschen med ett par fläskigt blodiga skavsår på hälarna. Ni som provat det vet vad jag talat om.

4 Comments:

At 3/20/2008 12:31 em, Anonymous Anonym said...

Tatiana Vlasova är min idol

 
At 3/20/2008 3:41 em, Anonymous Anonym said...

Jag vet ingenting...är du den där bloggaren som tjänar feta pengar på att skriva..typ modetips och smygreklam för stora internationella tidningar?

VA!?!

Såg inte denna tidskrift i pressbyrån idag.

VAR?

 
At 3/21/2008 12:40 fm, Blogger RR said...

Sida 57:
Reportage från WC finals 07. Simone springer med Trimtex-tröja och Noname-byxor. Undrar om han drar in full betalning från båda leverantörerna?

JAG VISSTE DET!
Inte undra på att hon vinner hela tiden, hon är en han!

 
At 3/23/2008 2:20 em, Anonymous Anonym said...

RR>> eller også skyldes det fætter Ivars finske aner ..... på finsk er alle hon/han ....

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se