söndag, mars 09, 2008

Jag går ut och går

Det är inte mycket som går AspLövets väg. I år heller. Kroppen strejkar å det grövsta och så fort jag ens tänker tanken att träna så blir jag sjuk. Om och om och om igen. Dessutom borde ska jag gå ner i vikt. En lika omöjlig ekvation som något annat jag företar mig.

Men jag har en plan.

Om jag helt sonika går ut och går istället för att äta så borde jag gå ner i vikt. För gå kan jag. Tror jag. Min plan är alltså att så fort det vankas mat, eller andra frestelser som kan sätta sig på kroppen, så går jag ut och går. När det är frukost tar jag mitt pick och pack på promenad. När det vankas lunch på jobbet och kollegorna börjar diskutera kebabtallrik eller Kinabuffet så säger jaga bara "Mums vad gott, jag går ut och går". När jag kommer hem och det puttrar köttfärssås på spisen tar jag ett djupt andetag och deklarerar, "Ät upp allt ni, jag går ut och går" Sen kanske man behöver ta en kvällspromenad ibland om det ställs fram ett fruktfat eller dylikt. Jobbigt men sant.

Fast ner i vikt lär jag nog gå.

Jag har dock hittat en jobbigt dilemma med planen.

Tänk om man en fredag har gått ut och gått vid fredagsfrukosten, fredagslunchen, fredagsfikat och fredagsölen. Trött stapplar man in genom dörren hemma och möts av fredagsmys med tacos. Man behöver inte ens ta av sig jackan utan skriker bara i hallen till den väntande familjen "Spara inget till mig, jag går ut och går". När man väl kommer hem och hasande sjunker ner i soffan frågar fru AspLövet. "Vill du ha ett glas vin?" Med stirrig blick suckar man och svarar "Jag ska bara gå ut och gå men efter det så vill jag inte ha" Något ännu tröttare kommer man hem och möts av jordnötter och chips på vardagsrummsbordet. Man står stilla en stund med tom blick innan man påpekar. "Det var då självaste faaan! När jag gått klart är det bäst att den där skiten är borta" Så efter dagens sjunde promenad kan man äntligen slå sig till ro men då är man så trött att man direkt stupar i säng. Precis innan man somnar dyker fru AspLövet upp med en flaska chockladsås. "Gisssa vad vi kan göra med den här?" säger hon samtidigt som jag noterar att hon iklätt sig dom där sexiga underkläderna som man knappt hittar i sexbutikerna på Reeperbahn.

"Jag älskar dig men slå mig medvetslös om jag inte måste gå ut och gå"

Från den promenaden tror jag inte att jag kommer hem igen.

Den som hittar mig kommer finna en utmärglad man i sina sämsta år.