fredag, april 18, 2008

10mila är torrlagt

Jag lusläste 10mila-sidan för att se vart dom placerat öltältet men mina efterforskningar var förgäves. Tävlingen verkar bli lika dammande torr som starten på ett Jukola. Man undrar när dom ska ta arrangemanget in i 2000-talet. Är inte hela den där debatten om att idrott och alkohol kan/ska ej kombineras förlegad. Jag skulle vilja att man satte ner foten och erkände att för att lyckat och attraktivt arrangemang måste man bjuda kunden, det vill säga alla löpare och supportrar, på en helhetsupplevelse. Det ena utesluter inte det andra.

Nu ska ju iofs H.M. Konungen vara prisutdelare så något så folkligt som ett öltält kanske dom inte vill stoltsera med men vad sägs som om champagne i stora salen på Rosersbergs slott? Jag hade gladeligen tagit en sväng in där mellan växlingarna och om stövlarna är för skitiga så får dom väl dela ut såna där blåa plastskydd som sjukhusen har till alla patienter.

Champagne, snittar och plastskydd till stövlarna är mitt förslag alltså. Nu snackar vi tävling på en helt annan nivå. Hade dom sen också storbildskärm inne i slottet kunde man ju hålla sig inomhus hela tävlingen.


"Hallå Pompe! Kan du be serveringspersonalen ta fram en sån där Magnumputelj med Domppa och spruta lite på arbetarklassen här omkring. Dom tränger sig på så att jag blir alldeles folklig"

6 Comments:

At 4/18/2008 12:45 em, Anonymous Anonym said...

Attunda har detta premiärår bokat ett av arrangörens deluxetält. Det kommer vara golv i tältet så din idé med blåa skoskydd är inte helt fel.
However, du är varmt välkommen dit och väl inne i tältvärmen kan du överlägga med ngn av Attunda´s ca 6 UK, dina kollegor alltså och närmaste grannar.
Men visst - ett öltält borde ju vara ett givet inslag i TC-byn på ett 10mila. Finns ju på Oringen.
Kan det vara så att det först behöver debatteras och argumenteras i sisådär tio år innan vi agerar?
Dags införa en ny term - UK-plunta!?

 
At 4/18/2008 1:22 em, Blogger AspLövet said...

Du är ett geni Kula. Eller rättare sagt du är synsk för jag har redan letat fram min plunta som jag tänkte fylla med Caol Isla för att överleva ett långt 10mila-dygn. Fast du kanske både är ett geni och synsk, vad vet jag.

Behöver Attunda verkligen 6 st UK? Har ni svårt att komma överrens?

 
At 4/18/2008 3:02 em, Anonymous Anonym said...

Ja 6 UK, det var värst! "Cirka 6" dessutom! Jag kan tänka mig att såhär i början är det allra viktigast att bevaka moderklubbens egna intressen. Dvs en herr-UK från var klubb, en dam-UK från var klubb och så några extra för lite extra krydda. (Om ris har tre UK så måste ju tif också ha tre UK, annars blir det orättvist.)

På det här sättet uppfyller vi det absolut främsta målet, nämligen att motverka allt sammarbete klubbarna emellan! :D

Så jag säger som Kula, Asplövet och Knugen är välkomna på soppa i 10milas partytält nr 1!

 
At 4/18/2008 4:28 em, Anonymous Anonym said...

Funderar på en sak som bloggens läsare och store redaktör kanske kan hjälpa till med; vilken musik ska man spela i ett 10milatält?
M A Numminen funkar ju inte, fel tävling liksom.
Kanske något förknippat med ort och årstid?! Eller varför inte leta i de digitala gömmorna efter klassiska 10milareferat som varit i direktsändningar i radio. Minns den där argsinta tjädern som jagade bort reportern och löpare från kontrollpunkten.
Kanske ska banda ett helt 10milainslag från ex -94 och sedan låta det gå med musik och allt? Kommer någon märka någon skillnad? Blir det samma ledare efter första sträckan då som nu. Eller nu som då?!

 
At 4/20/2008 8:54 em, Anonymous Anonym said...

Nu drar du förhastade slutsatser (igen), visst kommer det att finnas öl-tält! Sigtuna brygghus lär stå för den servicen enligt säker källa.

 
At 4/22/2008 1:23 em, Blogger Erik said...

"Children crying" med The Congos väntar jag fortfarande på att få höra på en orienteringstävling: http://www.youtube.com/watch?v=oSuvV9o_-hc Skulle dock kunna tänka mig en lite mer fokuserad liveversion än den här.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se