lördag, maj 31, 2008

Godmorgon AspLövet

Jag ligger vaken och ser klockan blinka tyst mot mig. Allt medans den sakta tickar fram från 03:30 till timmen senare lyser morgondagen in från fönstret. Det kunde ha varit en sömnlös gryning i väntan på den sista Jukolasträckan. Men så är det givetvis inte. Jag hör ingen speakerröst på finska och jag fryser heller inte i någon sovsäck. Istället ligger jag halvt invirad i ett tunnt täcke och har det varmt. För varmt. Försöker somna om och om men något inom mig vill inte. Tittar ner på min nakna kropp. Det är ingen vacker syn ens från mitt håll.

Jag suckar tyst och går upp för att dricka vatten. Vatten. Jag minns ett Jukola där jag i desperation för att inte få kramp under loppet bälgade i mig litervis med vatten under dagen på TC. Jag var tvungen att kissa hela tiden och skvätte runt som en kåt hanhund i spåret efter en löptik. Jag fick kramp och drog sönder vaderna den gången. Så kan det gå. Man ska aldrig tro att man vet något om sin kropp för den gör ändå vad fan den vill. Som nu. Jag borde vara trött men kan bara inte sova. Istället tillbringar jag gryningen med att betrakta kartor från pågående EM. Det ser rätt kul ut. Men det gör å andra sidan 99% av alla kartor därifrån jag tittar. Här hemma i skrubben. Där jag sitter. När jag inte sover.