måndag, augusti 04, 2008

Epilog till Epilogen [slutord]

AspLövet goes H40 tog sin början i november 2005. Bloggen skulle vara en dokumentation av en fantastisk H40-karriär där segrar och framgångar stod uppradade på agendan. Ibland tar tyvärr livet inte dom vägar man själv önskar. Det behöver inte vara fel att man får ta andra vägval ibland men på det sättet som AspLövet for fram under den här tiden gjorde mig riktigt mörkrädd. Rädd för mig själv alltså. Det var inte bara kroppsligt som AspLövet visade sig vara en katastrof utan även mentalt. Han kom med sin bitterhet och allmänt hatiska inställning, till allt här i livet, inte bara att påverka sig själv negativt utan även författaren bakom honom (Det är jag som skriver detta) Han blev till slut ett monster under sängen och för att inte riskera liv och lem var jag helt enkelt tvungen att ta livet av honom. Eller. Ta livet av honom är inte vad jag gjorde utan jag tände en lampa under sängen. Det gillade han inte. Nu är han borta. Givetvis kommer han vara saknad men jag tror att jag (som skriver detta) kommer vara en lyckligare man och AspLövet, vart han nu än befinner sig, kommer kunna vara sig själv på ett helt annat sätt. Jag hoppas att det går bra för honom där ute. Han är ju trots allt "Världens bästa orienterare" Det kan ingen ta ifrån honom.

Men ska sanningen fram så var den här bloggen inte ens kul så länge den varade (Tycker jag som skriver detta)

Ta hand om er.

Det kommer jag göra.

[slut]




[Uppdatering 2008-12-11]
AspLövet goes H40 är ett avslutat kapitel men dom sälla jaktmarkerna för AspLövet är bara ett par höjdkurvor ner från den här skråkanten. Vilket torde innebära att det inte på något sätt är en trevlig plats att besöka.

53 Comments:

At 8/04/2008 2:57 em, Anonymous Anonym said...

Nedrans, vart ska jag nu få se kartor som påminner mig om att det var bättre förr?

 
At 8/04/2008 3:13 em, Anonymous Anonym said...

Rätt beslut Bengt och stilfullt avsked. Det var han trotsallt värd.

 
At 8/04/2008 3:23 em, Anonymous Anonym said...

O-sporten har mistet sin skarpeste krönikör:(
Takk for alle fantastiske innlegg!
Lykke til på vegen mot comeback i o-løypa!

 
At 8/04/2008 3:23 em, Anonymous Anonym said...

blir det gravöl ngn kväll på lämpligt lokalt hak för AspLövets alla fans?

 
At 8/04/2008 4:42 em, Anonymous Anonym said...

Vil også drikke en gravøl (eller to) på lørdag den 16., når jeg gæster Kullen & igen næste år til TioMila i Skåne.
R.I.P.

 
At 8/04/2008 7:06 em, Anonymous Anonym said...

Tack för allt Asplövet! Det är bara skitsnack att man ska sluta när man är på topp. Men man bör nog sluta innan man ligger på botten. Mycket bättre än så här kan det nog inte bli: http://www.youtube.com/watch?v=vU-LaxwxcHc

 
At 8/04/2008 9:20 em, Anonymous Anonym said...

Fan!! ska man behöva sitta här ensam med mina gubbvader i framtiden!!! Du har lyst upp min skadedrabbade vardag..

 
At 8/04/2008 11:02 em, Anonymous Anonym said...

Jag skall minnas och dra lärdomar av asplövet, nån gång lär man väl möta honom på rask promenad i skogen och då skall jag nicka försynt men inte föra samtal. Instämmer i övrigt med HD.

 
At 8/04/2008 11:09 em, Anonymous Anonym said...

AspLövet är alltid välkommen att kladda ner vår chatt. Hans syniska inlägg kommer att te sig som ett ljus i mörkret.

 
At 8/04/2008 11:16 em, Anonymous Anonym said...

Vi är många här ute som sörjer en dag som denna. Du ska ha fet cred för all underhållning. Hoppas innerligt att AspLövet dyker upp på någon o-sammanhängande webb i framtiden.

 
At 8/05/2008 8:23 fm, Anonymous Anonym said...

Må Asplövet vila i frid, hoppas han gör lite gästspel i framtiden. Lycka till!

 
At 8/05/2008 8:34 fm, Anonymous Anonym said...

Det är med stor sorg som jag läser om ditt avsked. Kluriga lösningar på banor, klartänkta analyser och spetsfundigheter, ett signum för Asplövet. Lev väl och förhoppningsvis kommer du igen som H45, vilket jag har förstått är mkt snart. Skogssport behöver en krönikör, ngt för dig?

 
At 8/05/2008 9:49 fm, Anonymous Anonym said...

Nej nej nej det får inte vara sant. Helvetes djävla skit hur ska man nu klara av en regnig arbetsdag?

Nu ska jag sätta på "Fan fan fan" med Thåström på repeat hela dagen till AspLövets ära.

Vila i frid AspLövet

 
At 8/05/2008 9:57 fm, Anonymous Anonym said...

Illa, men förståerligt. Men mannen som underhållit OL-världen i en herrans massa år - om än mera anonymt än med denna blogg - kommer att dyka upp med andra saker, var så säker.

 
At 8/05/2008 12:07 em, Anonymous Anonym said...

Trist att bitterheten (kanske?) förlorat sitt mest läsvärda och roligaste ansikte.
Nu får jag lyssna på ditt vrål "VI SES 2011!!" som fortfarande ekar i Lunsenskogarna. Förhoppningsvis kan kan du leva upp till det så vi får se världens bästa orienterare i aktion igen.
Det är du värd!
/Frank Vincent

 
At 8/05/2008 2:55 em, Anonymous Anonym said...

Jag kan också bara instämma. Trist, men klokt.
Tack för all rolig läsning i alla fall. Jag minns särskilt den ngt fyrkantiga klippdockan föreställande självaste Asplövet.

Uffe

 
At 8/05/2008 3:08 em, Blogger Unknown said...

Vila i Frid
Slå dig på tapet branchen där har du talang

 
At 8/05/2008 3:30 em, Anonymous Anonym said...

Flitig läsare av denna mycket underhållande blogg. Nu måste jag hitta någon annan blogg att läsa.

AspLövet är grymt rolig.

 
At 8/05/2008 3:31 em, Anonymous Anonym said...

Som en Virre!!! Bättre, strävare eller mjukare, fler nyanser och mer sällskaplig ju fler år som går. Så é det! F....N SKA MAN LÄSA NU RÅ?

 
At 8/05/2008 4:29 em, Anonymous Anonym said...

Ngr dagar innan OS börjar går landet i landssorg. "Asplövet is no more". Vilken dyster nyhet - precis som nyheter skall vara - bara skit. Vila i frid

 
At 8/05/2008 6:58 em, Anonymous Anonym said...

Respekt till en fantastisk bloggare, tack för underbart skön läsning genom åren!!!

 
At 8/05/2008 8:34 em, Anonymous Anonym said...

Du har varit grym, slitna knän och gubbvad,det får man leva med.... underhållning på högsta nivå TACK

 
At 8/05/2008 10:23 em, Anonymous Anonym said...

Tack för den här tiden!

 
At 8/06/2008 10:04 fm, Anonymous Anonym said...

Vet inte om jag kan tro på detta. Är det inte bara så att AspLövet tar en (välbehövlig?) OS-paus tillsammans med Hård, Pops, Juhlin och alla andra skarpa analytiker. Fullt fokus alltså på annat än H40-comebacken!?
Fast ändå, kanske är det sant att AspLövet jagats på flykten av sitt Alter Ego och att vi andra som troget läst dessa rader kommer sakna alla mer eller mindre knivskarpa inlägg som verkligen roat, kanske även oroat en del.
Vem ska jag nu debattera med om Sprintens ev förträfflighet som OL-gren?

 
At 8/06/2008 10:55 fm, Anonymous Anonym said...

Sure you could have become famous and win a lot of O-races, but that would have been predictable. This way it´s poetry.

 
At 8/06/2008 4:18 em, Anonymous Anonym said...

Stort tack för denna fantastiskt underhållande och roliga blogg. Jag gissar att Asplövet nu sökt sig mot de sälla jaktmarkerna kring Fredriksberg för sin sista vila intill en gammal kontrollställning från Älgdrevet. Vila i frid! Hoppas dock på en comeback i samband med att Asplövet goes H45. / Mvh Bengt

 
At 8/06/2008 11:20 em, Anonymous Anonym said...

Allting har en ända utom korven som har två...

 
At 8/07/2008 12:03 fm, Anonymous Anonym said...

Mycket kul och läsvärt. Nu har du all tid i världen att börja med bil-O, det fungerar med gubbvader och trasiga knän, grymt kul och de kör i Finland också...

 
At 8/07/2008 8:18 fm, Anonymous Anonym said...

Tack för den här tiden Asplövet. Visa i frid!

 
At 8/07/2008 3:57 em, Blogger Unknown said...

Man får tacka för alla läsvärdheter genom åren. Nu får man väl gräva fram gamla Skärmenårgångar för att tillfredsställa suget efter kartor från anno dazumal...

 
At 8/07/2008 11:15 em, Anonymous Anonym said...

Jag är bestört! Vem är den här personen som hackade sig in och skrev de tre sista inläggen? Och tydligen sparkade ut Asplövet från hans egen blogg! Kom tillbaka, Asplövet!

 
At 8/08/2008 5:39 em, Anonymous Anonym said...

TACK f�r underh�llande l�sning. Otroligt att du kunnat skriva s� mycket bra i stort sett varje dag. Hoppas verkligen att du h�ller sidan �ppen s� vi kan gotta oss i de inl�gg som finns i arkivet.V�lkommen �ter Aspl�vet.T�r�gda h�lsningar fr�n en som mist sin mentor.

 
At 8/09/2008 9:10 em, Anonymous Anonym said...

Ouch, semestern är slut och nu detta!!! Blytungt var ordet, men så var kanske även Asplövets liv?? Tur att det finns ett arkiv att vältra sig i, för det blir väl kvar...??

 
At 8/09/2008 11:44 em, Anonymous Anonym said...

Tack för du fick mig att hitta tillbaka till Jukolakaveln. Hade glömt hur fint en finsk burköl smakar i en vedeldad bastu efter ett gryningspass.

 
At 8/10/2008 7:58 em, Anonymous Anonym said...

vaddå bitter? jag förstår ingenting. och centrum då, oss skiter du bara i, hur ska vi nu nånsin lära oss orientera?

jaja, ta hand om dig med.

 
At 8/11/2008 10:09 em, Anonymous Anonym said...

Skall något/någon nånsin kunna fylla detta tomrum du nu lämnar efter dig?

Tack för alla inlägg!

 
At 8/12/2008 9:29 fm, Anonymous Anonym said...

Grattis! och TACK för allt.

 
At 8/12/2008 12:10 em, Anonymous Anonym said...

Tack för allt! De skarpa kommentarerna, de gamla kartorna och den innovativa attityden. Din äventyrskavle är en stor inspirationskällaför oss alla.

 
At 8/12/2008 3:03 em, Anonymous Anonym said...

Kiitos ja kumarrus!

 
At 8/12/2008 11:22 em, Anonymous Anonym said...

Tack för den här tiden! Hoppas man får se OL-sveriges vassaste penna i andra sammanhang i framtiden!

 
At 8/13/2008 8:45 fm, Blogger Oskar Karlin said...

Det var som fan. Och jävligt tråkigt.

För mig var Asplövet det enda skrivna ordet, om orientering som inte var så jävla skitnödigt och bonnigt, i hela Sverige. Varför verkar det så svårt att inte kunna skriva ordentligt om orientering?

Med Asplövet var det helt plösligt roligt att läsa om allt det där som är för insnöat och trist när det kommit från andra tangentbord.

Jag föreslår att du mordhotar idrottskliniken i Solna och styr upp dina problem, vad de nu är, och sedan återkommer med samma buller och bång som när du nu tagit farväl, lagom till vilken H-klass det än gäller. Kanske till H21 istället?

 
At 8/13/2008 8:50 em, Anonymous Anonym said...

Veldig synd at Asplövet gir seg. Dine formuleringsevner var fantastiske, i samme klasse som Stieg Larsson i Millennium-trililogien. Du skulle hatt Nobels Litteraturpris for dine innlegg.

Her i Troms får vi håpe at din norske "arvtager" Gjermund Alfonsson Urset fortsetter i din ånd på sin egen blogg, da har vi ihvertfall litt å glede oss til nå når du har lagt opp.

Lykke til videre.

Hilsen H40-Sørreisa O-lag

 
At 8/13/2008 10:33 em, Anonymous Anonym said...

Tack för allt! Under mörka stunder har man alltid kunnat hitta något ännu värre.

Men Asplövet har också satt tummen på ett antal företeelser inom ol-världen. Bland de bästa är "100% sprintkarta". Varje gång jag får lust att anmäla mig till en sprint tänker jag på den. Och så var den tävlingen avklarad.

 
At 8/17/2008 2:12 em, Blogger Kart-Bosse said...

Usch att komma hem från en bortavaro och finna att AspLövet har dragit. Det känns tungt. Tomt.

Men den penna som format AspLövet kan inte dö. Den kommer att hitta andra vägar. Det är jag säker på.

 
At 8/18/2008 10:50 fm, Anonymous Anonym said...

Hoppas vi syns på ngn tävling framöver (alltså BI). Har känt igen mig i många av Asplövets inlägg även om min kropp är oändligt mycket helare än hans. Ser fram mot flera jukolaförberedelser på VOKs hemsida då av BI med kanske lite positiv Asplövet-anda.

Har själv haft en nästan internetfri tid på 4-veckor , om man bortser PM och resultatsidor)och det har varit otroligt skönt!

 
At 8/22/2008 1:28 em, Anonymous Anonym said...

RIP

 
At 8/27/2008 9:41 fm, Anonymous Anonym said...

Äh vi försöker väl om ett par år igen va!

mvh AspLövet goes 45...

 
At 8/27/2008 5:48 em, Anonymous Anonym said...

Viva La Vida Asplövet
http://www.youtube.com/watch?v=dvgZkm1xWPE

 
At 9/07/2008 6:32 em, Blogger Oskar Karlin said...

Phew! Du lever! Ett tag undrade jag om du tagit livet av dig/gått under jorden/gått i kloster men där stod du, på stafett-DM och fotade dina kära klubbkamrater på upploppet.

Tyngden i mitt hjärta har släppt. Lite.

PS. jag funderar på att köra ditt eminenta träningsförslag, den med en ruta på kartan och massa kontroller innanför, på nästa teknikträning.

 
At 10/15/2008 8:01 em, Blogger Emitz Ucks said...

Perkele!!!

Jag som just hittat min like........jag saknar honom satan så mycket.....

Hakka Pääle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 
At 10/28/2008 3:01 em, Blogger Oskar Karlin said...

Det blev kvadraten, i skogarna på norra djurgården och träningen var väldigt uppskattad!

 
At 11/04/2008 9:34 em, Anonymous Anonym said...

Kom tillbaka! Vill ha OL-humor..

 
At 8/12/2009 10:54 fm, Anonymous Anonym said...

Dags för Asplövet goes H45 snart eller H45M eller Ö1 eller H50...

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se