torsdag, november 29, 2007

Tiomila 1993 = Blod och lösa trådar.

Ibland är livet fyllt av lösa trådar som knyts ihop på dom mest märkliga sätt. I våras skrev jag om alla mina gamla Skogssport som jag efter lite turer skänkte bort till en av klubbens legender, Håkan Dahlgren. Han har engagerat sig en del i min sargade kropp och min vingliga rehabilitering vilket är tacksamt. Håkan, som inte tävlat på säkert 20 år, fick blodad tand när jag fick mitt ryck att springa gå Ultralångdistans-KM förra veckan och han gjorde slag i saken och ställde upp han också.



Hursomhelst var det kul att se Håkan på plats även om det nu förmodligen bara var ett engångstillfälle. Hur var det nu med dom lösa trådarna? Jo, av en slump satt jag och tittade i en kartpärm när jag i morse gjorde ett besök på residensets bekvämlighetsinrättning och fastnade framför Tiomilakartan från 1993. Jag sprang 2:a sträckan och har förjävligt nog inte skrivit några resultat. Jag minns dock väldigt väl att jag slog huvudet i en tjock gren på dom avslutande kontrollerna och lyckades nästan skalpera mig själv. Vid målgång hade blodet forsat ner över hela mitt ansikte så jag såg ut som den-sista-snart-döda-mohikanen. Mitt inte helt klockrena vägval till sista kan nog förklaras med att jag hade svårt att se eftersom blodet, uppblandat med svett, rann ner i ögonen på mig. Nu är det inte mitt blodiga ansikte som knyter ihop något utan när min blick som vanligt fladdrade lite noterade jag i nedre högra hörnet något. Döm om min förvåning när jag såg att Håkan Dahlgren hade gjort fältarbete och renritning på Tiomilakartan det året.

Jag vet mycket väl att Håkan ritat mycket kartor men är inte slumpen, som i detta fall knöt ihop några trådar, den bästa upplevelsen i livet. Det skulle väl vara krampen som är i närheten men bara nästan.

5 Comments:

At 11/29/2007 11:20 fm, Anonymous Anonym said...

Tack för den kartan! Har bara ett provtryck från några år innan.

Jag har faktiskt varit osäker på om det var min karta som användes på Tiomila-93 eller om man hade ritat nytt. Lite stigrevidering har man gjort, vad jag kan se.

Det var lite si och så med leveranstiderna under mitt försök till kartritarkarriär. Kvalitén var nog bra,men jag fick aldrig upp någon snabbhet i rekognosceringen. Tror till och med att IFK D/Ö fick flytta något arrangemang från den här kartan till en annan p.g.a. min senfärdighet. Kul att få bekräftat att den trotsallt användes till ett så stort arrangemang.

Kartan var en totalrevidering av en gammal karta i 1:20 000. Det var nog inte från början tänkt att bli så omfattande, men det blev nog till att rita nytt i varenda detalj och höjdformation. Det hade nog gått snabbare att rita från ett nytt grundmaterial.

 
At 11/29/2007 10:33 em, Anonymous Anonym said...

Hej Håkan. Jag kunde inte delta i söndags men desto roligare att notera att du var med. Har noterat dina inlägg här också, själv dyker jag upp här som "Molson" emellanåt. Minns att jag var med dig lite och ritade i ett anslutande område söder om stora landsvägen. Då hade vi ett grundmaterial som var helt kass så det var en del vedermödor med kartritandet runt Österbybruk. I övrigt är de kartritningsdagarna är dock fint minne för min del.

 
At 11/30/2007 1:32 fm, Anonymous Anonym said...

Fin terräng det där! Tror att OK Rodhen arrangerade Rodhennatt där förra året om jag inte minns fel :)

 
At 12/01/2007 1:47 em, Anonymous Anonym said...

(Lars OHlsson den yngre)
Förhandssnacket inför Ultra-KM gjorde att även jag var tvungen att åka dit. Tänk att äntligen få träffa den legendariske Håkan D!! Under alla mina år i Väsby har jag hört berättas om otaliga bedrifter av denne man. Inte minst "cykelsemestern" i Norrland. Vill minnas att den sanna historien fanns här på bloggen för inte så länge sen, men jag har glömt själva upplösningen. Kan du länka upp det igen, Lövet?

 
At 12/01/2007 10:46 em, Blogger AspLövet said...

Om du klickar på ordet "Skogssport" i denna text kommer du till den gången jag skrev lite om hans cykeltur. Nu vet jag dock att det finns mycket mer bakom den storyn men jag låter det stanna där. Om någon vill höra hela sanningen om cykeläventyret så får man ta det med Legenden själv.

 

Skicka en kommentar

<< Home Bloggtoppen.se